Amy tinggal di sebuah negara tertutup yang melarang pemberitaan Injil. Dia seorang jururawat terlatih yang bekerja di sebuah hospital besar, yang tugasnya ialah menjaga bayi yang baru dilahirkan. Dia seorang profesional yang bertanggungjawab dan mencapai kecemerlangan dalam pekerjaannya, dan ramai wanita ingin tahu mengenainya. Mereka terdorong untuk bertanyakan soalan-soalan secara sulit kepadanya. Pada waktu itulah, Amy akan berkongsi tentang Penyelamatnya secara terbuka.

Disebabkan oleh prestasi kerja Amy yang baik, beberapa orang rakan sekerjanya berasa iri hati dan menuduh Amy mencuri ubat-ubatan. Para penyelianya tidak mempercayai kata-kata mereka, akhirnya pihak berkuasa menjumpai pesalah yang sebenar. Kejadian ini mendorong beberapa orang rakan jururawat Amy bertanya tentang kepercayaannya. Contoh ini mengingatkan saya tentang apa yang dikatakan oleh Petrus: “Saudara-saudara yang kukasihi … Amalkan kelakuan yang mulia, maka apabila orang di kelilingmu yang tidak mengenal Allah mengata kamu berbuat jahat, mereka tetap melihat perbuatanmu yang baik lalu memuliakan Allah” (1 Petrus 2:11-12).

Kehidupan harian kita di rumah, tempat kerja, atau di sekolah akan memberi impak kepada orang lain apabila kita membiarkan Tuhan bekerja dalam kehidupan kita. Kita dikelilingi oleh orang yang memerhatikan percakapan dan kelakuan kita. Marilah kita bergantung kepada Tuhan dan membenarkan Dia mengawal tindakan dan pemikiran kita. Kemudian kita akan mempengaruhi orang yang belum percaya kepada Tuhan, dan mungkin ini akan memimpin mereka beriman dalam Yesus.