Month: Disember 2018

Utusan

“Terdapat sebuah mesej untuk anda!” Seorang wanita yang bekerja di persidangan yang saya hadiri menghulurkan sekeping kertas kepada saya, dan saya tertanya-tanya sama ada saya harus berasa gelisah atau teruja. Tetapi apabila saya membaca, “Anda mempunyai seorang anak saudara lelaki baru!” saya tahu saya boleh bergembira.

Segala-galanya Baru

Tempat pelupusan kereta buangan menarik perhatian saya. Saya suka membaiki kereta, jadi saya selalu pergi ke tempat pelupusan kereta buangan yang berhampiran dengan rumah kami. Ia adalah satu tempat yang sunyi, angin berbisik melalui bahagian kereta besar yang pernah menjadi milik seseorang yang berharga pada satu masa dahulu. Beberapa barang ini telah hancur, sebahagiannya lusuh, dan yang lain pula tiada kegunaan lagi. Ketika saya berjalan di antara barisan-barisan, sesebuah kereta akan kadang-kadang menarik perhatian saya, dan saya akan tertanya-tanya akan pengembaraan semasa “hayatnya.” Seperti pintu gerbang kepada masa lalu, setiap satu barang mempunyai satu cerita sendiri—daripada idaman manusia akan model kereta yang terbaru, dan laluan masa yang tidak dapat dielakkan.

Apabila Tuhan Menjawab Tidak

Apabila saya dikerah masuk tentera pada usia 18 tahun, seperti semua pemuda lelaki di Singapura, saya berdoa dengan nekad untuk satu jawatan mudah. Mungkin seorang kerani atau pemandu. Oleh sebab saya kurang tegap, saya berharap akan terlepas daripada latihan pertempuran yang sukar. Tetapi pada satu petang ketika saya membaca Alkitab, satu ayat meloncat daripada muka surat: “Cukuplah kasih kurnia-Ku bagimu … “ (2 Korintus 12:9).

Hari Pelupusan Kenangan Buruk

Sejak tahun 2006, sekumpulan orang telah meraikan satu acara yang luar biasa apabila menjelang Tahun Baru. Ia dipanggil Good Riddance Day [Hari Pelupusan Kenangan Buruk]. Berdasarkan tradisi orang Amerika Latin, orang menuliskan kenangan yang tidak elok, memalukan dan isu-isu yang tidak baik daripada tahun lepas dan membuangkannya ke dalam mesin pencincang kertas. Atau ada sesetengah orang yang menukul barangan yang ingin dilupuskan.