Apakah yang menentukan arah kehidupan kita? Saya pernah mendengar jawapan kepada soalan ini di satu tempat yang tidak disangka: kursus latihan motosikal. Saya dan beberapa orang rakan ingin menunggang motosikal, jadi kami mengikuti kursus ini. Sebahagian daripada latihan kami merangkumi perkara yang disebut sebagai penetapan sasaran.

Pengajar kami berkata, “bagaimanapun, anda akan menghadapi halangan yang tidak diduga. Jika anda memfokuskan halangan itu dan menetapkannya sebagai sasaran—anda akan menuju ke arahnya. Tetapi jika anda melihat ke atas dan melewati halangan itu lalu menujukan arah yang anda perlu pergi, biasanya anda akan dapat mengelakkan halangan itu.” Kemudian dia menambah, “ Arah yang anda pandang, ke situlah anda akan pergi.”

Prinsip yang ringkas tetapi bernas ini dapat digunakan dalam kehidupan rohani kita. Apabila kita “menetapkan sasaran”—menumpukan perhatian pada masalah dan pergelutan—hampir secara automatik kehidupan kita akan berkisar di sekitar masalah dan pergelutan tersebut.

Bagaimanapun, Alkitab mendorong kita mengarahkan masalah kita kepada Tuhan yang mampu menolong. Dalam Mazmur 121:1, kita membaca, “Aku memandang ke arah pergunungan; dari manakah datangnya pertolonganku?” Pemazmur kemudiannya menjawab: “Pertolonganku datang daripada TUHAN, yang menjadikan langit dan bumi … TUHAN akan melindungi kamu ketika kamu pergi dan balik, dari sekarang hingga selama-lamanya” (ayat 2, 8).

Kadangkala halangan yang kita hadapi seakan-akan tidak dapat diatasi. Namun Tuhan mempelawa kita menatap-Nya, dan tidak memfokuskan masalah kita supaya perspektif kita tidak dikuasai oleh masalah kita.