Apabila peluru besar dari meriam jatuh di sekitarnya dan mengeluarkan bunyi yang menggegar bumi, seorang askar muda berdoa dengan penuh kesungguhan, “Ya Tuhan, jika Engkau izinkan aku mengharungi keadaan ini, maka aku akan pergi ke sekolah Alkitab yang diingini ibu saya.” Tuhan mengabulkan doanya. Askar muda itu, yakni ayah saya telah terselamat daripada Perang Dunia II, pergi ke Institut Alkitab Moody serta melaburkan hidupnya dalam pelayanan.

Seorang pahlawan lain telah bertahan dalam suatu krisis yang berbeza dan membawa dia kembali kepada Tuhan, tetapi masalah timbul ketika dia menghindari pertempuran. Ketika tentera raja Daud berperang melawan bani Amon, Daud telah kembali ke istananya dan mengghairahi isteri orang lain (lihat 2 Samuel 11). Dalam Mazmur 39, Daud mengisahkan proses pemulihan yang menyakitkan akibat daripada dosa yang dahsyat itu. “Penderitaanku bertambah berat,” katanya. “Semakin aku berfikir, semakin susah hatiku” (ayat 3-4).

Daud yang patah semangat telah menyebabkan dia membuat renungan ini: “Ya, TUHAN, beritahulah aku masa kematianku supaya aku tahu betapa singkatnya hidupku” (ayat 5). Di tengah-tengah fokusnya yang diperbaharui, Daud tidak —putus harapan. Dia tiada tempat lain untuk berpaling. Namun sekarang dia berkata, “Apakah yang boleh aku harapkan, ya Tuhan? Aku berharap kepada-Mu” (ayat 8). Daud telah bertahan dalam pertempuran peribadi ini dan terus melayani Tuhan.

Hal yang memotivasikan kita berdoa tidak begitu penting seperti fokus doa kita. Tuhan ialah sumber harapan kita. Dia menginginkan kita berkongsi isi hati kita kepada-Nya.