Month: September 2019

Penyembuhan yang Tersedia

Semasa mengikut pemandu taman itu, saya mengambil nota sementara dia mengajar tentang tumbuhan di hutan asal Bahamas. Dia memberitahu kami tentang pokok-pokok yang harus kami elakkan. Menurutnya, pokok yang beracun mengeluarkan getah berwarna hitam yang akan menyebabkan ruam yang sakit dan gatal. Tetapi jangan risau! Penawarnya selalu boleh didapati tumbuh di sebelah pokok tersebut. “Potong bahagian kulit berwarna merah pada pokok gam elemi itu, dan sapukan getahnya pada bahagian ruam. Anda pasti akan sembuh dengan segera,” katanya.

Siapakah Aku?

Dave menyukai pekerjaannya, tetapi untuk tempoh yang lama, dia berasa bahawa ada tugas lain yang menarik minatnya. Sekarang dia sudah hampir memenuhi impiannya dan melangkah masuk ke dalam kerja misi. Tetapi anehnya, dia mula berasa amat ragu-ragu.

“Setakat Sebuah Pejabat”?

Saya merenung ke arah bukit bakau hijau yang beralun di Lancashire, utara England, melihat pagar batu yang memagar beberapa ekor domba di sekeliling bukit. Awan-awan gebu bergerak melintasi langit yang cerah, dan saya menyedut udara sedalam-dalamnya, menikmati pemandangan ini. Apabila saya menceritakan pemandangan yang indah itu kepada seorang wanita yang bekerja di pusat retret yang saya kunjungi, dia berkata, “Tahukah anda, sebelum ini saya tidak pernah memerhatikan pemandangan itu sehingga para pelanggan kami menunjukkannya kepada saya. Sudah lama kami tinggal di sini; dan dahulu ketika kami masih bekerja sebagai petani, tempat ini cumalah pejabat bagi kami!”

Hidup Seperti Yesus Akan Datang

Saya diilhamkan oleh lagu Tim McGraw, “Live Like You Were Dying” (Hiduplah Seperti Anda Akan Mati). Dalam lagu itu, dia menjelaskan beberapa perkara dalam “senarai” yang dilakukan oleh seseorang selepas dia menerima berita buruk mengenai kesihatannya. Dia juga memilih untuk mengasihi dan mengampuni dengan senang hati—bercakap dengan lebih lemah lembut dengan mereka. Lagu itu memberitahu kita menjalani hidup dengan baik, seolah-olah hidup kita akan berakhir tidak lama lagi.