Vicki mula mengumpul wang dan merancang untuk membeli kenderaan baru kerana kereta lamanya tidak dapat diperbaiki lagi. Chris, seorang pelanggan yang sering mengunjungi kaunter pandu lalu di restoran tempat Vicki bekerja, terdengar tentang keperluan Vicki dan ingin membantunya. Chris berkata. “Aku tidak dapat berhenti memikirkannya, aku perlu melakukan sesuatu.” Oleh itu, dia membeli kereta terpakai anak lelakinya (anaknya baru sahaja mahu menjualnya) dan menggilap kereta itu lalu menyerahkan kunci kepada Vicki. Vicki terkejut. “Siapa … yang melakukan ini?” katanya penuh kekaguman dan kesyukuran.

Firman Tuhan menggesa kita hidup dengan hati yang rela membantu orang yang memerlukan. Seperti yang dikatakan Timotius, “Nasihatilah mereka supaya berbuat baik, supaya rajin berbuat kebajikan” (1 Timotius 6:18). Kita bukan sekadar melakukan kebaikan di mana-mana sahaja, malah kita juga memberi dengan senang hati. Kita seharusnya memiliki kemurahan hati dalam hidup kita. Kita diberitahu supaya “murah hati, dan suka memberi” (ayat 18).

Apabila kita hidup dengan murah hati dan terbuka, kita tidak perlu bimbang tentang keperluan kita. Alkitab berkata bahawa semasa kita memberi dengan murah hati dan belas kasihan, kita “mendapat hidup kekal iaitu hidup sejati” (ayat 19). Dalam Tuhan, hidup sejati bererti melepaskan apa yang kita miliki dan memberikannya kepada orang lain dengan sukacita.