Sekolah Alkitab di bahagian utara Ghana yang merupakan sebuah bangunan bongkah berbumbung timah dengan sedikit pelajar bukanlah sekolah yang kelihatan hebat. Tetapi Bob Hayes mendedikasikan diri sepenuhnya kepada para pelajar di situ. Dia mengajar mereka tentang kepimpinan serta mendorong mereka berkhutbah dan mengajar walaupun ada kalanya mereka enggan melakukannya. Bob meninggal beberapa tahun yang lalu. Akan tetapi terdapat puluhan gereja, sekolah dan 2 institusi Alkitab lagi telah muncul di Ghana, dan semuanya dimulakan oleh para graduan dari sekolah Alkitab tersebut.

Selama pemerintahan Raja Artahsasta (465–424 SM), Ezra sebagai ahli kitab mengumpulkan orang buangan Yahudi untuk kembali ke Yerusalem. Tetapi tiada orang Lewi di kalangan mereka (Ezra 8:15). Dia memerlukan orang Lewi untuk melayani sebagai imam. Oleh itu, dia memerintahkan para pemimpin untuk “memberi kami orang untuk bekerja di Rumah TUHAN” (Ezra 8:17). Mereka berbuat demikian (ayat 18-20), dan Ezra memimpin mereka berdoa dan berpuasa (ayat 21).

Nama Ezra bermaksud “penolong,” ciri yang terdapat dalam nadi kepimpinan yang baik. Di bawah bimbingan dan doa Ezra, dia dan anak-anak didiknya memimpin orang Israel mengalami kebangkitan rohani di Yerusalem (lihat fasal 9–10). Mereka hanya memerlukan sedikit dorongan dan bimbingan yang bijak.

Demikian juga jemaah Tuhan berfungsi. Mentor yang baik dapat mendorong dan membina diri kita. Kita belajar melakukan perkara yang sama untuk orang lain. Pengaruh seperti itu adalah jauh melebihi jangka hayat kita. Pekerjaan yang dilakukan dengan setia untuk Tuhan akan menuju hidup kekal.