Pada musim panas 1859, Charles Blondin menjadi orang pertama yang menyeberangi Air Terjun Niagara di atas tali—sesuatu yang dilakukannya beratus-ratus kali kemudian. Malah dia pernah sekali mempersembahkan aksi ini dengan mengendong pengurusnya, Harry Colcord. Blondin memberi Colcord arahan ini: “Kamu bukan lagi Colcord, kamu adalah Blondin … jika aku bergoyang, bergoyang bersama denganku. Jangan cuba menyeimbangkan badan sendiri. Jika tidak, kita berdua akan mati.”

Pada dasarnya, Paulus berkata kepada orang percaya di Galatia: Kamu tidak dapat menjalani kehidupan yang menyenangkan Tuhan, kecuali kamu percaya kepada Kristus. Namun inilah berita baiknya—kamu tidak perlu melakukannya dengan usaha sendiri! Jadi adakah kita pasif dalam keselamatan kita? Tidak! Kita dipanggil untuk bersandar pada Kristus. Ini bermakna kita harus membuang hidup lama yang mengikut kehendak sendiri; seolah-olah kita sudah mati. Namun, kita meneruskan kehidupan. Tetapi “hidup yang [kita] hayati sekarang ini adalah hidup dengan iman kepada Anak Allah yang mengasihi [kita] dan yang telah mengorbankan diri-Nya untuk [kita]” (Galatia 2:20).

Adakah kita cuba berjalan di atas tali pada hari ini? Tuhan tidak memanggil kita berjalan di atas tali untuk datang kepada-Nya; Dia memanggil kita berpegang pada-Nya dan menjalani hidup ini bersama dengan-Nya.