Cateura ialah kawasan setinggan kecil di Paraguay, Amerika Selatan. Penduduknya sangat miskin, malah mereka menyara hidup dengan mengitar semula barang-barang dari tempat pembuangan sampah. Tetapi dalam keadaan yang seolah-olah tiada harapan, sesuatu yang indah telah muncul—orkestra.

Oleh sebab sebuah violin lebih mahal daripada sebuah rumah di Cateura, orkestra itu harus menjadi kreatif: membuat alat-alat muzik sendiri daripada sampah. Violin diperbuat daripada bekas minyak dengan garpu bengkok sebagai ekor violin. Saksofon diperbuat daripada saluran paip dengan penutup botol sebagai butang. Selo diperbuat daripada tong minyak dan digandingkan dengan senduk kayu panjang sebagai penala bunyi. Muzik Mozart yang dimainkan dengan alat-alat ini sungguh merdu. Orkestra ini telah mengunjungi banyak negara serta membangkitkan harapan dan cita-cita anggota mudanya.

Violin dari tapak pelupusan sampah. Muzik dari kawasan setinggan. Itulah juga memberikan gambaran simbolik tentang pekerjaan Tuhan. Ketika nabi Yesaya membayangkan ciptaan Tuhan yang baru, gambaran ini serupa dengan keindahan yang muncul daripada ketandusan: bunga mekar di padang gurun (Yesaya 35:1–2), “mata air akan memancar di padang gurun” (ayat 6-7), “pedang menjadi bajak” (2:4), dan orang miskin dipulihkan dan bersorak gembira (35:5–6, 10).

“Dunia menghantar sampah kepada kami, kami menghantar kembali muzik,” kata ketua orkestra Cateura. Ketika mereka memainkan muzik, mereka memberi dunia ini sekilas pandangan tentang masa depan—Tuhan akan menyapu air mata setiap orang dan kemiskinan akan tiada lagi.