Bulan: Mei 2021

Pemberi Rahsia

Bagi Christopher, seorang bekas askar kurang upaya, aktiviti hariannya menjadi lebih mencabar, mengambil masa yang lama untuk disiapkan, dan menambahkan kesakitannya. Tetapi dia berusaha untuk menjaga isteri dan anaknya. Setiap minggu, orang yang lalu akan melihatnya memotong rumput dengan menggunakan mesin rumput tolak.

Berbaloi, atau Layak?

Helen Roseveare, seorang doktor wanita berbangsa Inggeris berkhidmat sebagai misionari di Congo Afrika, ditawan oleh pemberontak semasa Pemberontakan Simba pada tahun 1964. Dia dipukul, didera dan menderita dengan teruk. Pada hari-hari seterusnya, dia bertanya kepada dirinya, “Adakah ini berbaloi?”

Zon Kematian

Pada tahun 2019, seorang pendaki melihat matahari terbit buat kali terakhir dari puncak Gunung Everest. Dia terselamat dalam pendakian yang berbahaya, tetapi tekanan udara yang menurun menyebabkan gangguan pada jantungnya, dan dia meninggal semasa menuruni gunung. Seorang pakar perubatan memberi amaran kepada para pendaki agar tidak hanya memikirkan puncak sebagai akhir perjalanan mereka. Mereka mesti mendaki dan menuruni secepat mungkin kerana “mereka berada di Zon Kematian.” 

Lingkaran Pelangi

Semasa mendaki gunung, Adrian diselubungi oleh awan yang berkedudukan rendah. Dengan cahaya matahari di belakangnya, Adrian memandang ke bawah dan bukan hanya melihat bayang-bayangnya, malahan juga pemandangan mengagumkan yang dikenali sebagai Fenomena Brocken. Fenomena ini menyerupai lingkaran pelangi yang mengelilingi bayang-bayang orang. Ia berlaku ketika cahaya matahari memantulkan semula awan di bawah. Adrian menggambarkan saat itu sebagai detik “ajaib” yang sangat menggembirakannya.