Ibu saya komited dalam banyak hal sepanjang hayatnya. Salah satunya adalah melihat anak-anak kecil mengenal Yesus. Beberapa kali saya pernah menyaksikan ibu saya tidak bersetuju ketika seseorang cuba memotong bajet pelayanan kanak-kanak kerana menganggapnya kurang “penting”. “Saya hanya bercuti pada satu musim panas ketika mengandungkan adik lelaki kamu,” kata ibu kepada saya. Saya menyedari bahawa ibu saya telah terlibat dalam pelayanan kanak-kanak di gereja selama 55 tahun.

Markus 10 mencatatkan satu kisah yang menarik dalam kitab Injil yang bertajuk “Yesus Memberkati Kanak-Kanak.” Orang membawa kanak-kanak kepada Yesus supaya Dia menumpangkan tangan-Nya dan memberkati mereka. Tetapi para pengikut-Nya menghalang perkara ini. Markus mencatatkan bahawa Yesus “marah” dan menegur para pengikut-Nya: “Biarlah kanak-kanak itu datang kepada-Ku! Jangan larang mereka, kerana orang seperti inilah yang menikmati Pemerintahan Allah” (ayat 14).

Charles Dickens menulis, “Aku suka anak-anak kecil. Apabila kehidupan muda yang dikurniakan Tuhan ini mengasihi kita, itulah hal yang sangat berharga bagi kita.” Ini juga penting apabila kita orang dewasa melakukan apa yang kita mampu untuk memastikan anak-anak kecil tidak akan terhalang daripada menerima kasih Yesus.