Sekuntum bunga matahari tumbuh megah di pembahagi jalan lebuh raya yang sunyi, yang tidak jauh dari lorong laju. Ketika saya memandu melintasi kawasan itu, saya tertanya-tanya bagaimana bunga itu boleh tumbuh di situ tanpa bunga-bunga matahari yang lain di sepanjang jalan. Hanya Tuhan yang dapat membuat bunga itu tumbuh dengan baik meskipun ia begitu dekat dengan jalan raya yang berbatu kerikil. Di situ, bunga itu berkembang, bergoyang ditiup angin sepoi-sepoi dan seolah-olah menyapa pengguna jalan raya dengan ceria.

Perjanjian Lama menceritakan kisah seorang raja Yehuda yang setia muncul tanpa diduga. Ayah dan datuknya sangat aktif menyembah berhala; tetapi setelah Yosia memerintah selama 8 tahun, “ketika baginda masih muda, baginda mula menyembah Allah yang disembah nenek moyangnya, Raja Daud” (2 Tawarikh 34:3). Ketika dia menyuruh pegawainya untuk “membaiki Rumah TUHAN Allah” (ayat 8), mereka menemukan Kitab Taurat Tuhan (5 kitab pertama dalam Perjanjian Lama; ayat 14). Tuhan kemudian mengilhami Yosia untuk memimpin seluruh bangsa Yehuda kembali kepada kepercayaan nenek moyang mereka, dan mereka melayani Tuhan “selama Raja Yosia hidup” (ayat 33).

Tuhan kita selalu mengurniakan belas kasihan secara tidak dijangka. Dia mampu mewujudkan kebaikan besar dari batu-batu kerikil dalam keadaan hidup kita yang paling mencabar. Perhatikan pekerjaan-Nya dengan teliti. Dia mungkin akan melakukannya lagi pada hari ini.