Month: September 2021

Semua Yang Anda Perlukan

Sementara duduk di meja makan, saya memerhatikan keadaan yang riang gembira di sekeliling saya. Mak cik, pak cik, sepupu, anak buah lelaki dan perempuan saya bersama-sama menikmati hidangan sempena pertemuan keluarga kami. Saya turut menikmati saat itu. Tetapi satu pemikiran menusuk hati saya: Kamu satu-satunya wanita di sini yang tidak mempunyai anak dan keluarga sendiri.

Pembelajaran Yang Menggembirakan

Di bandar Mysore, India, terdapat sebuah sekolah yang diubahsuai daripada 2 gerabak kereta api yang disambungkan. Para pendidik tempatan bekerjasama dengan Syarikat Kereta Api Barat Daya untuk membeli dan mengubah suai gerabak-gerabak yang telah dibuang. Gerabak ini pada dasarnya adalah kotak-kotak logam besar yang tidak boleh digunakan lagi, sehinggalah para pekerja memasang tangga, kipas angin, lampu dan meja. Mereka juga mengecat dinding dan menambahkan mural yang berwarna-warni di dalam dan di luar. Kini, seramai 60 pelajar menghadiri kelas di situ hasil daripada transformasi yang menakjubkan ini.

Kemuliaan yang Lenyap

Dalam cerpen The Legend of Sleepy Hollow, penulisnya, Washington Irving mengisahkanIchabod Crane, seorang guru sekolah yang berusaha untuk mengahwini Katrina, seorang wanita muda yang cantik. Kisah utamanya adalah mengenai seorang penunggang kuda tanpa kepala telah menghantui wilayah jajahan luar bandar itu. Suatu malam, Ichabod terserempak dengan penunggang kuda yang menyeramkan lalu melarikan diri dari wilayah itu dalam ketakutan. Bagi para pembaca, jelas bahawa si “penunggang kuda” itu sebenarnya ialah saingan Ichabod yang juga ingin memikat Katrina, dan berjaya menikahi wanita itu kemudian.

Tidak Terbatas 

Suatu hari, saya duduk di medan selera sebuah pusat membeli-belah, badan saya terasa tegang dan kejang perut kerana bimbang dengan tarikh akhir bagi pelbagai tugasan. Semasa saya membuka bungkusan burger dan mula makan, saya memerhatikan orang ramai di sekeliling saya yang bergegas dan risau akan tugasan masing-masing. Saya berkata pada diri sendiri, betapa terbatasnya kita, dari segi masa, tenaga dan kemampuan.