Semasa di sekolah menengah, pekerjaan pertama saya adalah bekerja di sebuah kedai pakaian wanita yang mempunyai seorang pengawal keselamatan wanita berpakaian seperti pembeli, mengikuti wanita yang dia fikir mungkin mencuri barang jualan. Orang tertentu pula memiliki wajah yang mungkin dianggap mencurigakan oleh pemilik kedai, tetapi orang lain yang tidak dianggap sebagai ancaman dibiarkan sahaja. Saya sendiri pernah disalah anggap di kedai dan diikuti, inilah pengalaman yang menarik kerana taktik itu tidak dapat dilupakan.

Sebaliknya, Daud menyatakan dia diikuti oleh berkat Ilahi—kebaikan dan belas kasihan Tuhan. Kedua-dua pemberian ini sentiasa berdampingan, mengikutinya tanpa sangsi tetapi kasih sejati. “Malaikat pelindung kembar,” seperti yang digambarkan oleh penginjil Charles Spurgeon, dua berkat ini, mengikuti orang-orang percaya dengan dekat semasa hari-hari dingin dan cerah. “Hari-hari musim sejuk yang suram dan musim panas yang cerah. Kebaikan memenuhi keperluan kita, dan belas kasihan menghapus dosa kita.”

Sebagai orang yang pernah menjadi gembala, Daud memahami kebaikan dan belas kasihan yang sengaja dipasangkan ini disediakan oleh Tuhan. Perkara-perkara lain dapat mengikuti orang percaya—ketakutan, kebimbangan, godaan, keraguan. Tetapi Daud dengan pasti mengisytiharkan bahawa kebaikan dan belas kasihan Tuhan sentiasa mengikuti kita.

Seperti Daud yang bersukacita, “Aku tahu Engkau baik kepadaku dan mengasihi aku seumur hidupku; rumah-Mu akan menjadi rumahku sepanjang hidupku” (Mazmur 23:6). Inilah pemberian yang sungguh menakjubkan, malah mengikuti kita sepanjang hidup!