“Mereka memanggil saya ‘raja cincin’. Setakat tahun ini, saya sudah menemukan sejumlah 167 bentuk cincin yang hilang.”

Semasa berjalan-jalan di tepi pantai bersama Cari, isteri saya, kami berbual dengan seorang lelaki tua yang sedang menggunakan pengesan logam di kawasan perairan. “Kadang-kadang terdapat nama pada cincin itu,” jelasnya, “dan saya suka melihat wajah pemiliknya apabila saya memulangkan cincin tersebut kepada mereka. Saya akan menyiarkan dalam talian untuk melihat jika ada sesiapa yang mengiklankan barang yang hilang. Saya sudah menemukan cincin yang hilang selama bertahun-tahun.” Apabila kami mengatakan bahawa saya juga suka menggunakan pengesan logam tetapi tidak melakukannya dengan kerap, kata-katanya sebelum kami pulang ialah, “Kamu tidak tahu kecuali kamu melakukannya.”

Kita menemui satu lagi jenis “mencari dan menyelamatkan” dalam Lukas 15. Yesus dikritik kerana memperhatikan orang yang jauh daripada Tuhan (atau orang berdosa, ayat 1-2). Yesus memberi respons dengan menceritakan tiga kisah tentang hal yang hilang dan kemudian ditemui kembali—seekor domba, wang syiling, dan seorang anak lelaki yang hilang. Lelaki yang menemui domba yang hilang itu “memikul domba itu di atas bahunya. Setibanya di rumah, dia memanggil sahabat-sahabat dan jiran tetangganya lalu berkata, ‘Bergembiralah dengan aku’ “ (Lukas 15:5-6). Semua cerita tersebut akhirnya berbicara tentang mencari orang yang hilang untuk Kristus, dan kegembiraan yang datang ketika mereka ditemui dalam-Nya.

Yesus datang “untuk mencari dan menyelamatkan orang yang hilang” (Lukas 19:10), dan Dia memanggil kita mengikuti teladan-Nya dengan mengasihi orang lain serta membawa mereka kembali kepada Tuhan (Lihat Matius 28:19). Kegembiraan sedang menanti untuk melihat orang lain datang kepada-Nya. Kita tidak akan tahu melainkan kita pergi dan bertindak.