Month: Februari 2023

Babun, Keldai dan Saya

Jack tahu cara mengarahkan kereta api agar berada di landasan yang betul. Dalam masa 9 tahun, dia tidak pernah tersilap menukar landasan apabila lokomotif (kepala kereta api) menghampiri stesen Uitenhage, Afrika Selatan, dengan bunyi wisel yang menandakan arah tujuan mereka.

Melihat Keperluan

Dalam beberapa hari terakhir hidup ayah saya, salah seorang jururawat datang ke biliknya dan bertanya sama ada dia boleh membantunya untuk bercukur. Semasa jururawat Rachel mencukur wajahnya dengan lembut, dia menjelaskan, “Lelaki warga emas daripada generasinya suka bercukur rapi setiap hari.” Rachel telah melihat suatu keperluan dan bertindak mengikut nalurinya untuk menunjukkan kebaikan, maruah, dan rasa hormat kepada seseorang. Penjagaan lembut yang diberikannya mengingatkan saya tentang rakan saya, Julie. Dia masih mengecat kuku ibunya yang sudah tua kerana ini penting bagi ibunya untuk “kelihatan cantik.”

Adakah Ini Suatu Petanda?

Tawaran pekerjaan itu kelihatan baik, dan itulah yang diperlukan Peter. Selepas diberhentikan kerja, pencari nafkah tunggal bagi keluarganya yang muda ini berdoa bersungguh-sungguh untuk mendapatkan pekerjaan. “Tuhan betul-betul telah menjawab doa kamu,” kata kawan-kawannya.

Terus Bercakap tentang Yesus

Dalam satu temu bual, seorang pemuzik yang percaya kepada Kristus mengimbas kembali sewaktu dia didesak untuk “berhenti bercakap tentang Yesus”. Mengapa? Rupanya ada orang bercadang bahawa kumpulannya boleh menjadi lebih terkenal dan mengumpul lebih banyak wang untuk memberi makan kepada orang miskin jika dia berhenti mengatakan bahawa seluruh kerjanya adalah mengenai Yesus. Selepas memikirkannya, dia memutuskan, “Inti muzik saya adalah berkongsi kepercayaan saya dalam Kristus … Tidak mungkin saya akan berdiam diri.” Dia berkata bahawa “ jiwanya membara untuk berkongsi mesej tentang Yesus.”