Tawaran pekerjaan itu kelihatan baik, dan itulah yang diperlukan Peter. Selepas diberhentikan kerja, pencari nafkah tunggal bagi keluarganya yang muda ini berdoa bersungguh-sungguh untuk mendapatkan pekerjaan. “Tuhan betul-betul telah menjawab doa kamu,” kata kawan-kawannya.

Bagaimanapun, apabila membaca tentang bakal majikannya, Petrus berasa tidak senang. Syarikat itu melabur dalam perniagaan yang mencurigakan dan telah dikenal pasti menerima rasuah. Akhirnya, Peter menolak tawaran itu, walaupun sangat sakit hati untuk berbuat demikian. “Saya percaya Tuhan mahu saya melakukan perkara yang betul,” katanya sewaktu berkongsi dengan saya. “Saya hanya perlu percaya bahawa Dia akan membekalkan keperluan saya.”

Peter mengingatkan saya tentang kisah Daud apabila dia bertemu dengan Saul di dalam sebuah gua. Nampaknya dia diberi peluang yang sempurna untuk membunuh lelaki yang sedang memburunya, tetapi Daud menentang fikirannya itu. Alasannya, “TUHAN melarang aku melakukan hal sebegitu terhadap tuanku, orang yang dilantik TUHAN, atau mencederakan dia, kerana dia dilantik TUHAN” (1 Samuel 24:6). Daud dengan teliti memahami perbezaan antara tafsirannya sendiri tentang perkara yang sedang berlaku dan perintah Tuhan untuk mentaati arahan-Nya serta melakukan perkara yang betul.

Daripada sentiasa cuba mencari “petanda” dalam situasi tertentu, mari kita mencari Tuhan dan kebenaran-Nya untuk memperoleh hikmat dan bimbingan demi mengenal pasti apa yang ada di hadapan kita. Dia akan menolong kita melakukan apa yang betul di mata-Nya.