Month: Mac 2023

Tetap Yakin kepada Tuhan

Para penyelidik di Fujian, negara Cina ingin menolong para pesakit Unit Rawatan Rapi (ICU) untuk tidur lebih nyenyak. Mereka menilai kesan alat bantu tidur terhadap individu-individu yang diuji kaji dalam simulasi persekitaran ICU yang dilengkapi dengan lampu gred hospital yang terang-benderang, rakaman audio bunyi peralatan hospital dan percakapan para jururawat. Penyelidikan mereka menunjukkan bahawa alat-alat seperti topeng tidur dan penyumbat telinga dapat menambah baik mutu tidur individu-individu yang diuji. Namun mereka mengesahkan, pesakit yang betul-betul sakit di ICU yang sebenar sememangnya sukar sekali untuk tidur nyenyak.

Lakukan atau Tidak

Semasa saya masih kecil, sebuah kereta kebal Perang Dunia Kedua yang tidak digunakan lagi telah dipamerkan di sebuah taman berdekatan rumah saya. Terdapat pelbagai papan tanda yang memberikan amaran tentang bahayanya memanjat kenderaan tersebut, tetapi beberapa orang kawan saya tidak mengendahkan amaran itu dan segera merangkak menaiki kereta kebal tersebut. Sesetengah kami agak keberatan, tetapi akhirnya kami juga merangkak naik. Seorang budak lelaki yang enggan menyertai kami, menuding ke arah papan-papan tanda amaran yang telah didirikan. Seorang lagi dengan pantasnya melompat turun apabila seorang dewasa mendekati kami. Godaan untuk berseronok jauh mengatasi keinginan kami untuk mematuhi peraturan.

Tuhan ada Rancangan lain

Umur sebenar mereka tidak diketahui. Seorang daripada mereka telah ditemukan di anak tangga sebuah gereja; yang seorang lagi hanya tahu bahawa dirinya dibesarkan oleh para biarawati. Mereka dilahirkan di Poland pada waktu Perang Dunia Kedua. Selama hampir lapan puluh tahun, Halina dan Krystyna tidak mengenali satu sama lain. Kemudian, keputusan ujian DNA telah membuktikan mereka ialah adik-beradik kandung dan membawa pertemuan semula yang menggembirakan. Selain itu, ujian DNA tersebut juga membuktikan kedua-dua mereka itu berketurunan Yahudi. Itu menjelaskan sebabnya mereka ditinggalkan. Orang jahat telah berniat membunuh adik-beradik tersebut semata-mata kerana identiti mereka sebagai orang Yahudi.

Daripada Tekanan kepada Kesejahteraan

Perpindahan tempat tinggal dikatakan adalah salah satu tekanan yang paling besar dalam kehidupan. Selepas menduduki rumah lama hampir dua puluh tahun, kami telah berpindah ke rumah sekarang. Saya tinggal seorang diri di rumah lama tersebut selama lapan tahun sebelum saya berkahwin. Selepas itu, suami saya berpindah masuk dengan membawa segala barang miliknya. Tidak lama kemudian, kami menimang anak, dan itu bermakna bahawa barang-barang di rumah juga bertambah.