Semuanya terasa berbeza secara drastik di negara baharu mereka—bahasa baharu, sekolah, kastam, lalu lintas dan cuaca. Mereka tertanya-tanya bagaimana mereka akan dapat menyesuaikan diri. Orang-orang dari gereja terdekat berkumpul di sekeliling mereka untuk membantu mereka menjalani kehidupan baharu di negeri baharu. Patti membawa pasangan itu membeli-belah di pasar makanan tempatan untuk menunjukkan apa yang ada dan cara membeli barangan. Ketika mereka bersiar-siar di sekitar pasar, mata mereka terbeliak dan mereka tersenyum lebar ketika ternampak buah kegemaran dari tanah air mereka—buah delima. Mereka membeli satu untuk setiap anak mereka bahkan meletakkan satu di tangan Patti dengan rasa bersyukur. Buah-buahan kecil dan rakan-rakan baharu membawa penghiburan besar di tanah baharu mereka yang ganjil.

Melalui Musa, Tuhan memberikan senarai hukum untuk umat-Nya, termasuk perintah untuk memperlakukan orang asing dalam kalangan mereka “sebagai warga asal sepertimu” (Imamat 19:34). Tuhan melanjutkan perintah ini agar umat-Nya mengasihi orang asing “seperti dirimu sendiri”. Yesus mengatakan ini sebagai hukum kedua yang terbesar selepas mengasihi Tuhan (Matius 22:39), kerana Tuhan pun “menaungi orang asing” (Mazmur 146:9).

Selain taat kepada Tuhan ketika kita membantu sahabat-sahabat baharu untuk menyesuaikan diri dengan kehidupan di negara kita, kita mungkin diingatkan bahawa kita juga sebenarnya adalah “orang asing dan musafir di bumi” (Ibrani 11:13). Kita akan bertumbuh ketika kita menantikan ketibaan tanah Syurgawi baharu yang akan datang.