Semasa menyediakan hidangan, seorang ibu muda memotong daging kepada dua bahagian sebelum memasukkannya ke dalam sebuah periuk besar. Suaminya bertanya sebabnya dia memotong daging seperti itu. Dia menjawab, “Kerana itulah cara ibu saya melakukannya.”

Bagaimanapun, pertanyaan suaminya itu telah menimbulkan rasa ingin tahu wanita tersebut. Jadi dia bertanya kepada ibunya tentang tradisi itu. Dia terkejut apabila mengetahui bahawa ibunya memotong daging supaya muat masuk dalam satu periuk kecil yang digunakannya. Memandangkan anak perempuannya mempunyai banyak periuk besar, dia sebenarnya tidak perlu memotong daging itu.

Banyak tradisi bermula daripada keperluan tetapi diteruskan tanpa persoalan sehingga menjadi “cara kita melakukannya.” Adalah lumrah untuk berpegang pada tradisi manusia—sesuatu yang dilakukan oleh orang Farisi pada zaman mereka (Markus 7:1-2). Mereka terganggu oleh apa yang kelihatan seperti pelanggaran terhadap salah satu peraturan agama mereka.

Seperti yang dikatakan oleh Yesus kepada orang Farisi, “Kamu mengetepikan perintah Allah untuk menurut adat istiadat manusia” (ayat 8). Dia mendedahkan bahawa tradisi sama sekali tidak boleh menggantikan hikmat Alkitab. Keinginan yang tulus untuk mengikut Tuhan (ayat 6-7) akan menumpukan pada sikap hati kita dan bukannya tindakan luaran.

Ini adalah idea yang baik untuk menilai tradisi kita secara konsisten—apa sahaja yang kita pegang dekat di hati kita dan mengikuti secara amalan agama. Perkara-perkara yang telah diwahyukan oleh Tuhan dan benar-benar diperlukan hendaklah sentiasa mengatasi tradisi.