Jiwa yang resah gelisah tidak akan puas dengan kekayaan dan kejayaan. Seorang ikon muzik desa (country music) yang sudah meninggal dapat membuktikan kebenaran ini. Hampir empat puluh daripada albumnya muncul dalam carta Billboard sepuluh teratas muzik desa. Sama banyak bilangan lagunya juga tersenarai sebagai nombor satu. Namun begitu, dia juga telah berkahwin beberapa kali dan pernah masuk penjara. Walaupun dengan segala pencapaiannya, dia pernah mengeluh: “Jiwa aku penuh resah gelisah yang tidak pernah aku atasi, malah tidak boleh dipuaskan oleh kemasyhuran, perkahwinan ataupun makna hidup … Ia masih mencengkam jiwa aku dan akan berterusan sehingga hari aku mati.” Alangkah sedihnya, dia sebenarnya boleh mendapat kelegaan dalam jiwanya sebelum hayatnya tamat.

Yesus mengajak semua orang, seperti pemuzik tersebut, yang telah jerih lelah bergelumang dalam dosa dan padahnya untuk datang kepada-Nya secara peribadi: “Datanglah kepada Aku,” kata Yesus. Apabila kita menerima penyelamatan dalam Yesus, Dia akan mengangkat segala beban daripada kita dan “memberi [kita] kelegaan” (Matius 11:28). Satu-satunya keperluan adalah percaya kepada Yesus dan kemudian belajar daripada-Nya bagaimana boleh menjalani hidup yang berlimpah-limpah yang diberikan-Nya (Yohanes 10:10). Ambillah kuk daripada Yesus dengan menjadi pengikut-Nya, dan “jiwa [kita] akan tenang” (Matius 11:29).

Apabila kita datang kepada Yesus, Dia tidak akan mengurangkan kebertanggungjawaban kita kepada Tuhan. Yesus akan memberikan ketenangan kepada jiwa kita dengan menawarkan cara yang baharu dan kurang membebankan untuk hidup dalam-Nya. Yesus memberi kita kelegaan yang sejati.