Month: April 2023

Bergosip

Sebuah berita surat khabar melaporkan bahawa Pep telah membunuh kucing milik isteri seorang gabenor—tetapi Pep tidak melakukannya. Mungkin satu-satu kesalahannya ialah menggigit dan mengunyah sofa di rumah gabenor.

Sentiasa Dipercayai 

Saya seorang yang perisau. Awal pagi ialah masa yang paling teruk kerana saya mudah berasa bimbang. Oleh itu, saya melekatkan satu petikan daripada mubaligh, Hudson Taylor pada cermin bilik mandi saya supaya saya dapat melihatnya ketika semangat saya lemah: “Tuhan yang hidup nyata. Dia telah bercakap dalam Alkitab. Dia menepati janji-janji-Nya dan akan melakukan semua yang dijanjikan-Nya.”  

Ketawa Terbahak-bahak

Pelawak John Branyan berkata, “Kami tidak mencipta ketawa; itu bukan idea kami. Itu diberikan kepada kita [oleh Tuhan] yang tahu kita memerlukannya untuk menjalani hidup. [Kerana] Dia tahu kita akan mengalami kesukaran, Dia tahu kita akan mengalami pergelutan, Dia tahu … perkara-perkara itu akan berlaku … Ketawa ialah satu hadiah.” 

Menyirami Rumpai 

Pada musim bunga tahun ini, rumpai menyerang halaman belakang rumah kami seperti sesuatu yang keluar daripada filem Jurassic Park. Ada satu yang terlalu besar sehingga ketika saya cuba mencabutnya, saya takut saya sendiri mungkin tercedera. Sebelum saya sempat mencari penyodok untuk mencabutnya, saya terlihat anak perempuan saya sedang menuang air ke atasnya. “Kenapakah kamu siram rumpai itu?!” teriak saya. “Saya mahu tengok sejauh mana rumpai ini akan tumbuh!” balasnya dengan senyuman nakal.