Month: Julai 2023

Kekal di Landasan Bersama Tuhan

Bertahun-tahun dahulu, sebuah kereta api yang membawa 218 orang penumpang tergelincir dari landasannya di barat laut Sepanyol. Kemalangan tersebut telah meragut nyawa 79 orang penumpang dan 66 orang lagi dimasukkan ke hospital. Pemandu kereta api tersebut tidak dapat menjelaskan kemalangan itu, tetapi rakaman video mendedahkan apa yang telah berlaku. Kereta api tersebut bergerak terlalu laju sebelum mendekati sebuah selekoh maut. Had laju yang dibenarkan telah ditetapkan untuk melindungi semua penumpang di dalam kereta api. Walaupun pemandunya merupakan pemandu veteran selama tiga puluh tahun untuk syarikat kereta api kebangsaan Sepanyol, tetapi entah apa alasannya dia tidak menghiraukan had laju yang ditetapkan. Akibatnya, ramai orang kehilangan nyawa mereka.

Di Dek Bawahan

Seorang sahabat saya bertugas di sebuah kapal hospital yang bernama Africa Mercy Kapal ini menyediakan rawatan kesihatan yang percuma bagi negara-negara yang sedang membangun. Setiap hari, kakitangan kapal tersebut akan mengubati beratus-ratus orang pesakit, jika tidak penyakit mereka tidak akan diperhatikan.

Tempat yang Sunyi

Green Bank di Virginia Barat, merupakan sebuah komuniti kecil di Pergunungan Appalachian. Bandar tersebut menyerupai berpuluh-puluh buah pekan kecil yang lain di kawasan itu—tetapi dengan satu perbezaan yang besar. Tiada seorang pun daripada 142 orang penduduk di sana mempunyai akses kepada Wi-Fi. Hal ini adalah untuk mengelakkan gangguan dari menara-menara Wi-Fi atau telefon selular terhadap Balai Cerap Green Bank, yang sentiasa menghalakan teleskopnya ke langit. Oleh sebab itu, Green Bank merupakan salah sebuah kawasan yang paling “senyap” dari segi teknologi di Amerika Utara. 

Rancangan Jangka Panjang

Apabila rampasan kuasa berlaku di negara Tun, pihak tentera mula menggentarkan orang yang percaya kepada Yesus dan membunuh haiwan ternakan mereka. Setelah kehilangan sumber mata pencarian mereka, kaum keluarga Tun berselerak ke beberapa buah negara. Selama sembilan tahun, Tun hidup di sebuah kem pelarian yang jauh daripada keluarganya. Tun tahu bahawa Tuhan ada bersamanya, tetapi dalam tempoh perpisahan itu, dua orang anggota keluarganya telah meninggal dunia. Tun berputus harapan.