Month: Ogos 2023

Jalan yang Tidak Diketahui

Mungkin saya tidak sepatutnya bersetuju untuk menyertai Brian dalam sebuah larian. Masa itusaya berada di sebuah negara asing, dan saya tidak tahu apa-apa tentang ke mana dan berapa jauh kami akan pergi, atau bagaimana keadaan bentuk muka bumi yang akan dilintasi. Tambahan pula, dia merupakan seorang pelari yang laju. Adakah kaki saya akan terseliuh untuk mengejarnya? Apakah yang boleh saya lakukan selain mempercayai Brian kerana dia tahu jalannya? Ketika kami hendak bermula, saya menjadi semakin takut. Laluan tersebut amat berbahaya kerana kami harus melalui jalan yang berliku-liku ke hutan tebal di atas tanah yang tidak rata. Tetapi saya bersyukur kerana Brian sering menoleh ke arah saya untuk memeriksa keadaan saya dan memberi amaran tentang kawasan tompok kasar di hadapan.

Kebebasan di Atas Jalan

Dalam Besbol Bip yang direka khas untuk pemain buta, bola yang berbunyi bip atau batang pemukul yang berdengung akan membantu pemain tahu apa yang perlu dilakukan dan ke mana hendak pergi. Pemukul boleh yang memakai penutup mata (menurut pelbagai tahap kebutaan yang berbeza) dan pelempar yang boleh melihat berada dalam pasukan yang sama. Apabila si pemukul menghayunkan batang pemukul dan memukul bola bip, dia harus berlari ke arah pangkalan yang berdengung. Dia akan terkeluar jika pemadang “membendung” bola sebelum pemukul itu sampai ke pangkalan; jika tidak, dia akan mendapat markah. Seorang pemain berkata bahawa bahagian terbaik ialah dia merasakan “kebebasan besar sewaktu berlari” kerana dia tahu ada laluan dan hala tuju yang jelas.

Apabila Anda Penat

Saya duduk dalam keheningan pada penghujung hari kerja, dengan komputer riba saya diletakkan di hadapan saya. Saya sepatutnya gembira dengan kerja yang telah diselesaikan pada hari itu, tetapi tidak. Saya penat. Bahu saya sakit dengan beban kebimbangan mengenai masalah di tempat kerja, dan fikiran saya dipenuhi dengan hubungan yang bermasalah. Saya mahu melarikan diri daripada semua itu, saya hanya mahu menonton TV pada malam itu.

Kehilangan Semuanya

Keadaannya tidak mungkin akan lebih teruk lagi. Selepas memperoleh kekayaan daripada pembinaan jambatan, monumen dan bangunan besar, Cesar mempunyai aspirasi untuk memulakan rancangan baru. Jadi dia menjual perniagaan pertamanya dan menyimpan wang itu, merancang untuk melabur semula tidak lama lagi. Namun dalam tempoh yang singkat itu, pihak pemerintah di negaranya merampas semua aset yang disimpan dalam akaun bank swasta. Dalam sekelip mata, semua simpanan hidup Cesar hilang.