Month: Oktober 2023

3 Ciri Kematangan Rohani

3 Ciri Kematangan Rohani

Ada orang Kristian meminta petua untuk menjadi matang secara rohani; seperti kematangan rohani boleh diperolehi dengan satu suntikan vaksin, atau dengan menelan sebiji ubat, seseorang akan terus menjadi kebal dan kuat. Alangkah baiknya kalau jalan kepada kematangan rohani datang begitu sahaja.

 

Pada zaman Alkitab, percintaan tidak berlaku seperti pada hari ini.

Sebaliknya kematangan rohani merupakan suatu proses dalam…

Di Bawah Naungan Sayap Tuhan

Terdapat beberapa spesies keluarga angsa Kanada dan anak angsa di kolam berhampiran dengan kompleks pangsapuri kami. Anak-anak angsa tersebut kelihatan gebu dan comel; sangat menarik perhatian saya apabila saya berjalan-jalan atau berjoging di sekitar kolam tersebut. Tetapi saya belajar supaya tidak bertentang mata dengan anak-anak angsa tersebut dan perlu menjaga jarak—kalau tidak, ibu angsa akan mendesis dan mengejar saya kerana menganggap saya sebagai ancaman kepada anak-anaknya.

Belas Kasihan Telefon Pintar

Sewaktu anda memesan makanan atas talian, adakah pemandu penghantar makanan tersebut lewat sampai? Anda boleh menggunakan telefon pintar untuk memberinya penilaian satu bintang. Adakah pemilik kedai melayan anda dengan sikap yang biadab? Anda boleh membuat aduan tentang kedainya. Walaupun kita boleh membeli-belah, kekal berhubung dengan sahabat dan sebagainya dengan menggunakan telefon pintar, kita juga diberi kuasa untuk menilai satu sama lain secara terbuka, dan ini boleh menimbulkan masalah.

Anda boleh Percaya kepada Tuhan

Apabila kucing saya Mickey terkena jangkitan mata, saya menggunakan ubat mata untuk merawat matanya setiap hari. Sebaik sahaja saya meletakkan Mickey di atas meja bilik mandi, dia akan duduk, memandang ke arah saya dengan mata yang ketakutan, dan bersedia untuk pancutan ubat mata tersebut. “Kucing pandai,” saya membisik. Walaupun Mickey tidak memahami apa yang saya sedang lakukan, dia tidak pernah melompat, mendesis, atau mencakar saya. Sebaliknya, Mickey akan lebih mendekati saya—orang yang menyebabkannya melalui pengalaman pahit ini. Mickey tahu bahawa dia boleh mempercayai saya.

Lebih Berharga daripada Emas

Pernahkah anda melihat barang-barang murah yang dilelongkan dan berharap akan menemui sesuatu yang amat berharga? Itulah yang terjadi di Connecticut apabila sebuah mangkuk Cina antik bercorak bunga yang dibeli dengan harga hanya 35 dolar Amerika telah dijual di sebuah jualan lelong pada tahun 2021 dengan harga lebih daripada 700,000 dolar Amerika. Mangkuk tersebut yang berasal dari abad kelima belas ternyata merupakan artifak yang jarang ditemui. Kejadian ini merupakan suatu peringatan bahawa benda yang mungkin dianggap tidak bernilai oleh sesetengah orang sebenarnya mempunyai nilai yang amat berharga.