Semasa memandu pada waktu malam, Nicholas melihat sebuah rumah terbakar. Dia memberhentikan kereta di tepi jalan, bergegas ke dalam rumah yang masih terbakar, dan membawa empat orang kanak-kanak ke tempat yang selamat. Apabila pengasuh remaja menyedari bahawa seorang daripada adik-beradik itu masih di dalam, dia memberitahu Nicholas. Tanpa teragak-agak, dia merempuh balik ke dalam api tersebut. Terperangkap di tingkat dua dengan budak perempuan yang berumur enam tahun, Nicholas memecahkan tingkap. Dia terjun ke bawah dengan budak itu dalam pelukannya sebaik sahaja pasukan kecemasan baru tiba di tempat kejadian. Dengan memilih untuk mengutamakan orang lain lebih daripada dirinya sendiri, Nicholas telah menyelamatkan kesemua kanak-kanak tersebut.

Nicholas telah menunjukkan keberanian dengan kerelaannya untuk mengorbankan keselamatannya demi orang lain. Tindakan kasih yang mendalam ini mencerminkan pengorbanan kasih yang ditunjukkan oleh seorang penyelamat lain yang rela menyerahkan nyawa-Nya untuk menyelamatkan kita daripada dosa dan kematian—Yesus. “Lihatlah, tepat pada masanya, ketika kita masih tidak berdaya, Kristus telah mati untuk orang yang fasiq (Roma 5:6). Rasul Paulus menekankan bahawa Yesus—Tuhan yang sepenuhnya bertubuh fizikal dan sepenuhnya manusia—memilih untuk menyerahkan nyawa-Nya dan telah membayar bagi dosa kita, satu harga yang kita tidak akan dapat bayar. “Tetapi Allah telah menunjukkan kasih-Nya sendiri terhadap kita dengan demikian: Ketika kita masih berdosa, Kristus telah mati untuk kita” (ayat 8).

Semasa kita bersyukur dan percaya kepada Yesus, Juruselamat kita yang rela, Dia menolong kita untuk mengasihi orang lain dengan perkataan dan tindakan kita.