Month: Mac 2024

Yesus Kristus Bangkit Hari Ini!

Sebelum Charles Simeon menghadiri universiti di Cambridge, England, dia merupakan seorang penggemar kuda dan pakaian, sehingga dia membelanjakan sejumlah besar wang untuk pakaiannya setiap tahun. Oleh sebab universiti menuntut dia menghadiri ibadah Perjamuan Kudus, dia mula meneliti apa yang dipercayainya. Selepas membaca beberapa buku yang ditulis oleh seorang yang percaya kepada Yesus, dia mengalami kelahiran baru yang dramatik pada hari Minggu Paskah. Ketika dia bangun awal pagi pada 4 April 1779, dia berseru, “Yesus Kristus telah bangkit hari ini! Haleluya! Haleluya!” Semasa dia bertumbuh dalam imannya kepada Tuhan, dia mengabdikan dirinya dalam pengajian Alkitab, doa dan menghadiri kebaktian gereja.

Penderitaan Kristus

Sebelum Jim Caviezel memainkan watak sebagai Yesus dalam filem The Passion of the Christ (Penderitaan Kristus), pengarah filem itu, Mel Gibson memberi amaran bahawa peranan itu akan menjadi sangat sukar dan boleh memberi kesan negatif kepada kerjayanya di Hollywood. Namun Caviezel tetap mengambil peranan itu. Dia berkata, “Saya fikir kita tetap perlu membuat filem ini, walaupun sukar.”

Yesus, Pengganti Kita

Ketika seorang pemuda kaya yang berusia dua puluh tahun berlumba heret dengan rakan-rakannya, dia melanggar dan membunuh seorang pejalan kaki. Walaupun lelaki muda itu menerima hukuman penjara tiga tahun, ada yang percaya bahawa lelaki yang hadir di mahkamah (dan kemudiannya menjalani hukuman penjara) ialah pengganti upahan bagi pemandu sebenar yang melakukan jenayah itu. Perkara seperti ini sering diamalkan di beberapa buah negara, bahawa orang mengupah penggantinya untuk mengelakkan diri menjalani hukuman ke atas jenayah yang telah dilakukan oleh mereka.

Perintah Baru untuk Mengasihi

Dalam satu tradisi yang bermula seawal abad ketiga belas, ahli-ahli keluarga diraja di United Kingdom akan memberi hadiah kepada orang yang memerlukan pada Maundy Thursday (Khamis Suci), sehari sebelum Jumaat Agung. Amalan ini berasaskan makna perkataan maundy, yang bermaksud “perintah” (mandatum) dalam bahasa Latin. Perintah yang diperingati adalah perintah baru yang diberikan Yesus kepada sahabat-sahabat-Nya pada malam sebelum kematian-Nya: “Kasihilah satu sama lain. Sebagaimana Aku telah mengasihimu, kasihilah sesama sendiri” (Yohanes 13:34).

Mengapakah Kristus Harus Mati?

Mengapakah Kristus Harus Mati?

 

Kematian Yesus pada kayu salib bukan satu kesilapan. Tetapi itulah contoh terbaik kasih Tuhan dan teladan bagi cara hidup kita di dunia.  

 

Kematian Kristus Menyatakan Kasih Tuhan

 

Kayu salib merupakan bukti bagi kasih Tuhan: “Allah begitu mengasihi dunia sehingga menganugerahkan Anak-Nya yang tunggal supaya setiap orang yang percaya kepada-Nya tidak binasa melainkan mendapat hidup kekal.” (Yohanes…