Rakan Pastor Bailey yang baru dikenalinya menceritakan kisah tentang penderaan dan ketagihannya. Walaupun pemuda itu percaya kepada Yesus, namun atas sebab dia mengalami penderaan seksual dan terdedah dengan pornografi pada usia muda, dia telah dirundung masalah yang sangat besar. Dalam keputusasaannya, dia memohon bantuan.

Sebagai orang yang percaya kepada Kristus, kita berperang dengan kuasa jahat yang tidak kelihatan (2 Korintus 10:3-6). Namun kita telah diberi senjata untuk melawan peperangan rohani kita. Senjata-senjata kita bukanlah benda-benda duniawi. Sebaliknya, kita telah dikurniai “kekuatan Ilahi untuk meruntuhkan benteng-benteng” (ayat 4). Apakah maksudnya? “Benteng” ialah tempat yang kukuh dan selamat. Senjata yang dianugerahkan Tuhan kepada kita termasuklah “perbenaran, di tangan kanan (untuk menyerang) dan kiri (untuk membela diri)” (6:7). Efesus 6:13-18 mengembangkan senarai perkara yang melindungi kita termasuklah Alkitab, iman, keselamatan, doa dan sokongan orang percaya yang lain. Apabila kita berhadapan dengan kuasa yang lebih besar dan lebih kuat daripada kita, penggunaan senjata-senjata ini dapat membawa kemenangan.

Tuhan juga menggunakan kaunselor dan golongan profesional lain untuk membantu mereka yang bergelut dengan kuasa yang terlalu kuat untuk ditangani sendiri. Berita baiknya, dalam Yesus dan melalui Yesus, kita tidak perlu menyerah kalah apabila kita bergelut. Kita memiliki perlengkapan senjata yang dianugerahkan oleh Tuhan!