Doa Puritan (kaum yang mengamalkan standard moral yang ketat), berjudul “The Valley of Vision” (Lembah Penglihatan). Ia mengungkapkan jurang antara manusia dan Tuhan yang suci. Manusia itu berkata kepada Tuhan, “Engkau membawaku ke dalam lembah penglihatan … ; walaupun dikelilingi dosa, aku memandang kemuliaan-Mu.” Manusia sedar akan kesalahannya, namun dia masih mempunyai harapan. Dia meneruskan, “Bintang-bintang boleh dilihat dari perigi terdalam, dan semakin dalam perigi itu, semakin terang sinaran bintang-bintang-Mu.” Puisi itu berakhir dengan satu permintaan: “Semoga aku menemui cahaya-Mu dalam kegelapanku, … kemuliaan-Mu ditemui di lembahku.”

 

Yunus menemui kemuliaan Tuhan ketika dia berada jauh dalam dasar laut. Dia memberontak terhadap Tuhan lalu ditelan ke dalam perut ikan besar, dan dilanda oleh dosanya. Dari dalam perut ikan, Yunus berseru kepada Tuhan: “Engkau melemparkan aku ke tempat yang dalam … samudera raya meliputi seluruh tubuhku” (Yunus 2:3,5). Walaupun situasinya sebegitu, Yunus berkata, “… aku ingat akan TUHAN, lalu aku berseru kepada-Mu” (ayat 7). Tuhan mendengar doanya dan menyuruh ikan itu memuntahkan dia ke daratan.

Walaupun dosa mewujudkan jurang antara Tuhan dan diri kita, kita masih dapat memandang ke atas daripada keadaan hidup kita yang paling rendah, lalu melihat Dia—kesucian, kebaikan dan rahmat-Nya. Jika kita berpaling daripada dosa kita dan mengakuinya di hadapan Tuhan, Dia akan mengampuni kita. Tuhan menjawab doa dari lembah hidup kita.