Month: April 2017

Dikasihi Selamanya

Kita pasti pernah merasakan hinaan, tidak dipedulikan, ataupun dipandang rendah dalam hal-hal tertentu. Kadangkala kita sendiri pun melakukannya terhadap diri sendiri.

Ketika Menjelang Pagi

Hari sudah larut malam ketika kami tiba untuk menginap di sebuah penginapan desa di luar kawasan Munich. Kami berasa gembira apabila mendapati bilik kami yang selesa itu mempunyai balkoni, walaupun kabus mengganggu penglihatan sehingga sukar untuk melihat dalam kegelapan. Tetapi apabila matahari terbit beberapa jam kemudian, kabus itu mulai menghilang. Kemudian kami dapat melihat apa yang diselubungi kegelapan malam tadi dengan suramnya—sebuah pemandangan yang sangat indah—padang rumput yang tenang dan subur menghijau, kambing biri-biri sedang meragut rumput dengan loceng yang terikat pada leher, dan awan putih yang luas di langit kelihatannya seperti sekawan besar kambing biri-biri—kambing biri-biri yang besar dan gebu!

Satu Alternatif Kemarahan

Pada suatu pagi di Perth, Australia, Fionn Mulholland mendapati bahawa keretanya telah hilang. Dia menyedari kesalahannya yang meletakkan kenderaan di zon larangan. Akibatnya, keretanya telah ditunda. Selepas memikirkan situasi tersebut—termasuklah wang bayaran untuk penundaan kereta sebanyak $600 (lebih kurang RM2050) serta saman salah meletakkan kereta—Mulholland berasa kecewa. Namun dia memutuskan untuk tidak melepaskan kemarahan ketika dia berurusan untuk mendapatkan kembali keretanya. Dia tidak meluahkan perasaannya, tetapi sebaliknya dia menulis sebuah puisi lucu tentang situasi tersebut lalu membacanya kepada pekerja di kawasan penundaan kereta. Pekerja itu menyukai puisinya, dan ini telah mengelakkan sebarang konfrontasi yang mungkin terjadi.

Mempelajari Bahasa

Saya berdiri di depan jemaah kecil yang terdiri daripada orang Jamaica dan menyampaikan salam, “Wah Gwan, Jamaica?” Saya mengucapkan kata-kata dalam bahasa dialek tempatan mereka dengan sebaik mungkin. Reaksi yang saya terima adalah lebih baik daripada yang saya jangkakan, disertakan senyuman dan tepukan sebagai tanda sambutan daripada mereka.