Bulan: Ogos 2017

Keindahan Sinar Tuhan

Pulau Lord Howe yang terletak di persisiran pantai timur Australia, adalah sebuah syurga kecil yang berpasir putih dengan air lautnya yang jernih. Ketika saya mengunjunginya beberapa tahun yang lalu, saya benar-benar kagum dengan keindahannya. Di situ, para pengunjung boleh berenang bersama dengan penyu dan ikan, sementara belodok karang bergerak mengikut arus lautan sambil memancarkan warna-warna neon seumpama sebuah papan iklan. Di dalam lagun lautan itu saya melihat terumbu karang yang penuh dengan ikan yang berwarna oren cerah dan ikan bagang yang bergaris kuning meluru ke arah saya untuk mencium tangan saya. Dengan diliputi keindahan seperti itu, saya tidak dapat berkata apa-apa selain menyembah Tuhan.

Dibersihkan

Ketika saya membuka mesin pembasuh pinggan mangkuk, saya berasa hairan tentang apa yang telah berlaku. Saya mendapati bukan sahaja pinggan dan gelas yang dimasukkan ke dalam mesin itu tidak bersih, tetapi semuanya dipenuhi dengan debu putih. Saya tertanya-tanya ini mungkin disebabkan oleh kualiti air di kawasan kami, ataupun disebabkan oleh kerosakan mesin tersebut.

Berbuah Lebat

Semasa musim bunga dan musim panas, saya mengagumi buah yang membesar di halaman rumah jiran kami. Pokok anggur yang diusahakan mereka menjalar meliputi pagar yang kami berkongsi untuk menghasilkan gugusan-gugusan buah anggur yang besar. Ranting-ranting yang dipenuhi dengan plum berwarna ungu dan oren meruntai pada kedudukan yang boleh kami jangkau.

Memberikan Perhatian

John Newton menulis, “Jikalau, ketika saya pulang ke rumah, seorang kanak-kanak tercicir setengah peni, dan jikalau dengan memberikannya setengah peni akan menghapuskan air matanya, maka saya rasa bahawa saya telah melakukan perkara baik. Saya seharusnya berasa bangga kerana dapat melakukan perkara yang lebih besar; tetapi saya tidak akan mengetepikan perkara kecil ini.