Saya selalu terhibur dengan kepintaran dan pemahaman mendalam Charles Schulz, pelukis komik Peanuts. Salah satu lukisan kartunnya yang saya suka muncul dalam sebuah buku bertajuk Teen-Ager Is Not a Disease, kisah tentang anak muda di gereja. Kartun itu menunjukkan seorang anak muda sedang memegang sebuah Alkitab sambil bercakap kepada kawannya melalui telefon, “Saya sedang mula membaca Perjanjian Lama, langkah pertama untuk menguraikan misterinya!”

Mazmur 119 mengandungi luahan kesungguhan penulis yang dahaga akan firman Tuhan dan ingin mengalami kehebatan kuasa dalam firman Tuhan setiap hari. Dia berkata, “Oh, betapa kucintai hukum-Mu! Aku merenungnya sepanjang hari” (ayat 97). Kesungguhan semacam ini meningkatkan kebijaksanaan, pengertian, dan ketaatan kita kepada Tuhan (ayat 98-100).

Alkitab tidak mengandungi sebarang formula magis untuk “menguraikan misteri” di dalamnya. Pembaca perlu memberikan respons terhadap apa yang dibacanya dalam Alkitab. Walaupun kita mungkin mempunyai pertanyaan terhadap sesetengah bahagian Alkitab, kita masih boleh memegang erat pada semua kebenaran yang sudah kita mengerti dengan jelas dan berkata kepada Tuhan, “Betapa manisnya kata-kata-Mu bagiku, lebih manis daripada madu bagi lidahku! Melalui ajaran-ajaran-Mu aku mendapat pengertian; oleh itu, aku membenci setiap jalan yang palsu” (ayat 103-104).

Pengembaraan yang indah sedang menantikan kami dalam firman Tuhan.