Pada suatu hari semasa anda berada di kelas falsafah universiti, seorang pelajar membuat beberapa pendapat yang mengapi-apikan tentang pandangan profesor. Apa yang mengejutkan para pelajar lain ialah, guru itu mengucapkan terima kasih dan beralih ke komen seterusnya. Kemudian apabila ditanya sebab dia tidak membalas kata-kata pelajar itu, dia berkata, “Saya sedang mengamalkan disiplin yang tidak perlu memberi kata pemutus dalam suatu perbincangan.

Guru ini mengasihi dan menghormati Tuhan, dia ingin menunjukkan sikap rendah hati ketika dia mencerminkan kasih tersebut. Perkataannya mengingatkan saya tentang seorang Guru lagi—peribadi yang telah menulis buku Pengkhutbah sejak lama dahulu. Walaupun penulis tersebut tidak menuliskan cara untuk berhadapan dengan seseorang yang sedang marah, namun dia berkata bahawa apabila kita mendekati Tuhan, kita harus menjaga langkah kita dan “menghampiri bait itu untuk mendengar”, bukannya secara terburu-buru mengucapkan sesuatu dengan mulut kita serta tergesa-gesa dalam hati kita. Dengan berbuat demikian, kita mengakui bahawa Tuhan ialah Tuhan dan kita adalah orang yang diciptakan-Nya (Pengkhutbah 5:1-2).

Bagaimanakah anda mendekati Tuhan? Jika anda menyedari bahawa anda memerlukan beberapa penyelarasan dalam sikap anda, mengapa tidak meluangkan sedikit masa untuk merenungkan keagungan dan kebesaran Tuhan? Apabila kita merenungkan kebijaksanaan, kuasa, dan kehadiran-Nya yang kekal, kita pasti berasa kagum akan kasih-Nya yang melimpah kepada kita. Dengan memiliki sikap rendah hati ini, kita juga tidak perlu memiliki kata pemutus ketika berhadapan dengan Tuhan.