Month: Februari 2018

Santapan bagi Jiwa: Minggu 3

Kesejahteraan yang diberikan oleh Yesus bukan seperti yang diberikan oleh dunia. Kesejahteraan daripada Yesus yang tidak mungkin difahami oleh manusia, akan menjaga hati dan fikiran kamu. Pada minggu ini, semoga anda mengalami kesejahteraan sejati ini dan mengetahui bahawa Tuhan mendengarkan dan menjawab doa anda mengikut rancangan-Nya yang terbaik.

"TUHAN berfirman, “Fikiran-Ku bukan seperti fikiran kamu, dan jalan-Ku bukan seperti jalan…

Dulu Sesat, Kini Pulang

Saya dan isteri saya sangat panik ketika kami mendapati ibu mentua saya hilang semasa dia pergi membeli-belah dengan seorang saudara. Ibu menderita kehilangan ingatan dan kekeliruan, dan tiada sesiapa boleh menyangka apa yang mungkin dilakukannya. Adakah dia akan merayau di kawasan itu, atau menaiki mana-mana bas kerana memikirkan bas itu akan membawanya pulang? Senario-senario buruk mula memasuki fikiran kami ketika kami mula mencari dia, lalu kami berseru, “Ya Tuhan, tolonglah kami mencari dia.”

Dibebaskan Daripada Ketakutan

Tubuh kita bertindak balas terhadap perasaan cemas dan ketakutan. Rasa berat yang dirasai dalam perut kita, bersama dengan hati yang berdebar-debar ketika kita menarik nafas, semua ini menunjukkan tanda kegelisahan. Sifat fizikal kita mengingatkan kita supaya tidak mengabaikan perasaan yang tidak menyenangkan ini.

Pemberian yang Murah Hati

Ketika anak lelaki saya, Xavier berusia enam tahun, seorang kawan melawat kami dengan membawa anak kecilnya dan Xavier ingin memberinya beberapa mainan. Saya berasa gembira kerana kemurahan hati anak kami, sehingga dia menawarkan haiwan mainan yang suami saya telah bersusah-payah mencari di beberapa kedai di beberapa buah bandar. Oleh sebab kawan saya tahu tentang kesukaran untuk membeli mainan itu, maka dia cuba menolak dengan sopan. Namun, Xavier menghadiahi anaknya mainan itu dan berkata, “Ayah saya memberi saya banyak mainan untuk dikongsikan.”

Asas Yang Pasti

Selama bertahun-tahun, orang di bandar kami membina dan membeli rumah di kawasan yang mudah terdedah kepada tanah runtuh. Ada yang tahu tentang risiko tanah yang tidak stabil, sementara yang lain tidak diberitahu. “Amaran selama 40 tahun daripada pakar geologi dan peraturan bandar dibuat untuk memastikan pembinaan rumah yang selamat” tidak difahami atau diabaikan (The Gazette, Colorado Springs, 27 April 2016). Pemandangan dari kebanyakan rumah tersebut sangat indah dan mengagumkan, tetapi bencana di bawah tanah rumah-rumah itu akan tercetus pada bila-bila masa.