Ketika saya sedang membaca Alkitab milik moyang perempuan saya, sekeping kertas yang tidak terharga terjatuh ke pangkuan saya. Kertas kecil itu tertulisnya tulisan tangan kanak-kanak, “Diberkatilah mereka yang miskin kerohanian, kerana merekalah yang empunya kerajaan syurga. Diberkatilah mereka yang bersedih, kerana mereka akan terhibur” (Matius 5:3-4). Di sebelah ayat-ayat kursif itu adalah tandatangan ibu saya.

Moyang perempuan saya mempunyai tabiat untuk mengajar cucu-cucunya menuliskan ayat-ayat Alkitab agar mereka dapat mempelajari serta menyimpan ayat-ayat itu dalam hati mereka. Namun kisah di sebalik ayat-ayat ini membuatkan saya terharu. Datuk saya meninggal dunia semasa ibu saya masih muda, dan adiknya (bapa saudara saya) juga meninggal dunia beberapa minggu kemudian. Dalam keadaan sedemikian, moyang perempuan saya telah memimpin ibu saya mengenal Yesus dan menerima penghiburan yang hanya boleh diberikan oleh-Nya.

Paulus menulis kepada Timotius, “Aku juga mengingati imanmu yang tulus ikhlas, yang mula tersemai dalam jiwa nenekmu Lois dan ibumu Eunike, dan aku yakin bertapak dalam dirimu juga” (2 Timotius 1:5). Iman tidak boleh diwarisi, tetapi dikongsi. Ibu dan nenek Timothy berkongsi kepercayaan mereka dengannya, dan dia pun percaya.

Apabila kita menggalakkan mereka yang rapat dengan kita untuk mempunyai harapan dalam Yesus, kita pun meninggalkan warisan kasih kepada mereka. Melalui sekeping nota ringkas, ibu saya telah meninggalkan bukti tentang kasih moyang perempuan saya terhadap Penyelamat dan keluarganya. Kongsilah Berita Baik tentang Yesus kepada mereka yang datang kepada kita!