“Adakah anda masih mengharapkan kedamaian?” Seorang wartawan bertanya kepada penyanyi yang terkenal, Bob Dylan pada tahun 1984.

“Tidak akan ada apa-apa kedamaian,” Dylan menjawab. Jawapannya menimbulkan kritikan, tetapi tidak dinafikan bahawa kedamaian tetap sentiasa sukar didapat.

Kira-kira 600 tahun sebelum Masihi, kebanyakan nabi meramalkan kedamaian. Namun nabi Tuhan bukanlah salah satu daripada mereka. Yeremia mengingatkan orang ramai bahawa Tuhan telah berkata, “Patuhilah Aku, maka Aku akan menjadi Allahmu dan kamu akan menjadi umat-Ku” (Yeremia 7:23). Tetapi mereka berulang kali mengabaikan Tuhan dan perintah-perintah-Nya. Para nabi palsu mereka berkata, “Sejahtera, sejahtera” (Yeremia 8:11), padahal Yeremia menubuatkan bencana. Akhirnya Yerusalem jatuh pada tahun 586 SM.

Ini adalah luar biasa untuk mengalami kedamaian sebenar. Namun di tengah-tengah kitab ramalan nabi Yeremia yang mengerikan, kita menemui satu Tuhan yang mengasihi umat-Nya tanpa berhenti. “Aku mengasihi engkau dengan kasih yang kekal,” Tuhan memberitahu umat-Nya yang memberontak. “Aku akan membangunkan engkau kembali” (Yeremia 31:3-4).

Tuhan ialah Tuhan yang penuh kasih dan kedamaian. Konflik berlaku disebabkan oleh pemberontakan kita terhadap Dia. Dosa menghancurkan keamanan dunia dan merampas setiap kita daripada keamanan dalaman. Yesus datang ke planet ini untuk mendamaikan kita dengan Tuhan dan memberikan kita keamanan dalaman itu. “Oleh yang demikian, kerana kita telah diperbenar melalui iman, kita telah berdamai dengan Allah melalui Tuhan kita Yesus Kristus,” tulis rasul Paulus (Roma 5:1). Kata-katanya ini membawa harapan yang amat besar kepada kita.

Sama ada kita hidup dalam zon pertempuran atau tinggal di kawasan kejiranan yang tenang tanpa sedikit bisikan peperangan, Kristus menjemput kita mengalami keamanan-Nya.