Soalan ini sering kita dengar apabila dalam perjalanan yang panjang (atau pendek), seseorang cenderung bertanya, “Sudahkah kita sampai?” atau “Berapa lama lagi?” Siapakah yang tidak pernah mendengar soalan universal ini keluar daripada mulut kanak-kanak atau orang dewasa yang beria-ia untuk sampai ke destinasi mereka? Orang daripada semua zaman juga cenderung menanyakan soalan yang serupa, apabila mereka berasa keletihan disebabkan oleh cabaran hidup yang nampaknya tiada penghujung?

Demikian halnya dengan Daud dalam Mazmur 13. Sebanyak empat kali dalam dua ayat (ayat 2-3), Daud—yang berasa dilupakan, ditinggalkan, dan dikalahkan—meratap dengan berkata “Berapa lamakah?” Dalam ayat ketiga dia bertanya, “Berapa lamakah aku mesti menanggung kesusahan dan berdukacita siang malam?” Mazmur yang terdiri daripada ratapan seperti ayat ini, secara tersirat mendorong kita datang menyembah Tuhan dengan pertanyaan-pertanyaan kita sendiri. Walau bagaimanapun, bercakap dengan Tuhan pada saat mengalami tekanan dan menanggung beban yang berpanjangan adalah cara yang jauh lebih baik daripada bercakap dengan manusia. Kita boleh menyerahkan pergelutan kita yang disebabkan oleh penyakit, kesedihan, orang kesayangan yang memberontak, dan kesukaran untuk berhubung dengan Tuhan.

Penyembahan tidak perlu dihentikan sewaktu kita mempunyai banyak persoalan. Tuhan yang berdaulat mempelawa kita membawa persoalan-persoalan yang dipenuhi kerisauan kepada-Nya. Mungkin, seperti Daud, persoalan-persoalan kita akan ditukar menjadi permohonan dan ekspresi kepercayaan dan pujian kepada Tuhan tepat pada masa-Nya (ayat 4-6).