Selepas dilanda musim kemarau selama beberapa tahun, kebakaran hutan di Selatan California, Amerika Syarikat telah mengakibatkan sesetengah penduduknya berfikir bahawa bencana ini merupakan tindakan daripada Tuhan. Kesan yang mengganggu ini menjadi semakin kuat apabila sumber berita mula hangat menaikkan isu mengenai seseorang yang dipanggil sebagai Api Suci. Bagi orang yang tidak biasa dengan kawasan tersebut, mereka tidak menyedari bahawa hal itu merujuk kepada kawasan Ngarai Jim Suci. Siapakah Jim Suci? Menurut sejarah tempatan, dia ialah seorang penternak lebah pada abad ke-19 yang tidak beragama, dan panas baran sehingga jiran-jiran menggelarnya dengan nama panggilan yang ironik itu.

Rujukan Yohanes Pembaptis tentang baptisan “Roh Allah dan api” juga datang daripada cerita dan penjelasannya tersendiri (Lukas 3:16). Yohanes mungkin berfikir tentang jenis Mesias dan api yang memurnikan yang dinubuatkan oleh nabi Maleakhi (3:1-3; 4:1). Akan tetapi, hanya selepas Roh Tuhan yang datang seperti angin dan lidah api turun menguasai pengikut-pengikut Yesus, barulah kata-kata Maleakhi dan Yohanes difahami (Kisah Rasul-Rasul 2:1-4).

Api yang diramalkan oleh Yohanes tidak seperti yang diharapkan. Sebagai perbuatan nyata Tuhan, api itu datang dengan keberanian untuk mengisytiharkan Mesias dan api suci yang berbeza. Dengan Roh Yesus, api itu mendedahkan dan membakar usaha manusia yang sia-sia—sementara mencipta ruang untuk saling mengasihi, bersukacita, hidup rukun, sabar, berbudi, baik hati, setia, rendah hati, dan dapat mengawal diri (lihat Galatia 5:22-23). Semuanya itu adalah perbuatan-perbuatan Tuhan yang ingin dikerjakan-Nya dalam diri kita.