Apabila menghadiri mana-mana pertandingan rodeo yang melibatkan kemahiran menunggang atau menali lembu, anda akan melihat—beberapa koboi yang ada ketulan pada ibu jari mereka. Ini adalah kecederaan biasa dalam sukan tersebut—seutas tali akan diikat pada ibu jari koboi, dan hujung tali itu diikat pada seekor lembu kasi yang bersaiz sederhana, akibatnya ibu jari koboi akan selalu tercedera. Ini bukan kecederaan yang parah, tetapi ketiadaan ibu jari membawa kesan yang besar. Bayangkan jika tiada ibu jari, cubalah memberus gigi, membutangkan sehelai baju, menyikat rambut, mengikat tali kasut atau makan. Anggota tubuh anda yang nampaknya kecil memainkan peranan penting.

Rasul Paulus menunjukkan senario yang serupa kepada jemaah. Ahli jemaah yang kurang aktif dan jarang bersuara kadangkala mengalami respons “aku tidak memerlukan kamu” daripada jemaah yang lain (1 Korintus 12:21). Biasanya reaksi seperti ini tidak disuarakan, tetapi kadangkala juga diperkatakan dengan kuat.

Tuhan memanggil kita memberikan perhatian dan hormat yang sama antara satu sama lain (ayat 25). Kesemua kita ialah sebahagian daripada tubuh Kristus (ayat 27) tanpa mengira kurnia yang kita telah terima, dan kita saling memerlukan. Ada antara kita merupakan “mata” atau “telinga”, dan ada pula merupakan “ibu jari”. Tetapi setiap kita memainkan peranan penting dalam tubuh Kristus yang melampaui batas pemikiran kita.