Pada tahun 1960-an, masyarakat di North Lawndale yang terletak di bahagian barat Chicago, merupakan masyarakat berbilang kaum yang pertama. Sebilangan kecil orang Afrika-Amerika dari kelas pertengahan membeli rumah berdasarkan “kontrak” yang merangkumi tanggungjawab pemilik rumah dan keburukan sewa. Dalam kontrak jualan, pembeli tidak diperlakukan dengan adil. Jika dia tidak membuat bayaran sekali, dia akan kehilangan bayaran pendahuluan, bayaran bulanan dan harta tersebut. Kemudian, penjual yang tidak berhati perut itu akan menjual hartanya pada harga yang tinggi dan mengusir penghuni apabila mereka gagal membuat pembayaran. Orang lain akan membeli rumah itu menurut kontrak yang sama dan kitaran yang didasari ketamakan itu tetap berterusan.

Samuel melantik anak-anaknya sebagai hakim atas Israel. Tetapi mereka tamak dan “tidak mengikuti teladan bapa mereka” (1 Samuel 8:3). Tidak seperti Samuel, mereka “menerima rasuah” dan menggunakan status mereka untuk kepentingan sendiri. Sikap ini tidak menyenangkan hati Tuhan dan para pemimpin Israel, serta memulakan kitaran pemerintahan raja-raja yang memenuhi halaman-halaman Perjanjian Lama (ayat 4-5).

Jika kita menolak untuk mentaati Tuhan, ini akan mengakibatkan pandangan kita diputarbelitkan, akhirnya ketidakadilan berleluasa. Mengikuti kehendak Tuhan bermaksud kita bersikap jujur dan adil dalam kata-kata serta perbuatan. Perbuatan baik harus diteruskan supaya orang lain akan menyaksikan dan memuliakan Bapa kita yang di syurga.