“Mengapakah hidung patung patah?” Itulah soalan pertama yang ditanyakan oleh para pengunjung kepada Edward Bleiberg, kurator kesenian Mesir di Muzium Brooklyn.

Bleiberg tidak menyalahkan keadaan yang tidak tahan haus dan lusuh; malah watak-watak dalam lukisan dua dimensi pun tiada hidung. Dia mengagak bahawa kerosakan seperti itu pasti disengajakan. Musuh berniat untuk membunuh dewa-dewa Mesir. Seolah-olah mereka sedang bermain permainan “Aku dapat hidungmu” dengan mereka. Tentera yang menyerang telah mematahkan hidung patung berhala ini supaya mereka tidak dapat bernafas.

Betulkah? Itu sahaja yang perlu dilakukan? Dengan dewa-dewa seperti ini, Firaun semestinya tahu bahawa dia dilanda masalah. Ya, dia mempunyai tentera yang setia di seluruh negaranya. Orang Ibrani adalah hamba yang letih dan dipimpin oleh Musa, seorang pelarian yang penakut. Tetapi bangsa Israel mempunyai Tuhan yang hidup manakala dewa-dewa Firaun hanyalah tuhan palsu. Selepas 10 bencana, berhala yang diadakan-adakan pun lenyap.

Orang Israel merayakan kemenangan mereka pada hari Perayaan Roti Tidak Beragi, bahawa mereka makan roti tanpa ragi selama seminggu (Keluaran 12:17; 13:7–9). Ragi melambangkan dosa, dan Tuhan menghendaki umat-Nya ingat bahawa hidup mereka yang diselamatkan adalah milik-Nya sepenuhnya.

Bapa kita berkata kepada berhala, “Aku dapat hidungmu,” dan kepada anak-anak-Nya, “Aku beri kamu hidup.” Layanilah Tuhan yang memberi anda nafas, dan rehatlah dalam pelukan-Nya yang penuh kasih.