Baru-baru ini, satu tinjauan dilakukan untuk meminta responden mengenal pasti usia yang mencapai status dewasa. Mereka yang menganggap diri mereka sudah dewasa akan menunjukkan tingkah laku tertentu sebagai bukti. Ciri-ciri teratas dalam senarai untuk menunjukkan status “dewasa” adalah mempunyai bajet dan kemampuan untuk membeli rumah. Antara aktiviti-aktiviti lain yang dilakukan oleh orang dewasa adalah memasak untuk makan malam setiap hari dan mengatur temu janji untuk rawatan perubatan, serta perkara lucu seperti memilih makanan ringan untuk makan malam, atau lebih suka duduk di rumah pada malam Sabtu.

Alkitab mengatakan bahawa kita juga harus berusaha ke arah kematangan rohani. Paulus menulis kepada jemaah di Efesus dan menggesa mereka “menjadi matang dan sempurna seperti Kristus” (Efesus 4:13). Walaupun kita masih “muda” dalam iman, kita mudah terdedah kepada “angin ajaran orang licik” (ayat 14) yang sering mengakibatkan perpecahan. Sebaliknya, apabila kita matang dalam pemahaman terhadap kebenaran, kita menjadi anggota tubuh yang bersatu dalam “Kristus, iaitu kepala jemaah” (ayat 15).

Tuhan memberi kita Roh Kudus untuk menolong kita bertumbuh dalam pemahaman tentang siapa Dia sepenuhnya (Yohanes 14:26), dan Dia melengkapkan para pastor dan guru untuk mengajar serta memimpin kita menuju kematangan iman (Efesus 4:11–12). Sebagaimana ciri-ciri tertentu merupakan bukti kematangan fizikal, demikian kesatuan kita dalam tubuh Tuhan adalah bukti pertumbuhan rohani kita.