Pada usia 18 bulan, si kecil Maison tidak pernah mendengar suara ibunya. Kemudian doktor pertama kali memasukkan alat pendengaran ke telinganya. Ibunya, Lauryn bertanya kepadanya, “Sayang, dapat dengar ibu?” Mata anak itu bersinar. “Hai sayang!” tambah Lauryn. Maison tersenyum membalas ibunya dengan nada lembut. Dalam tangisan, Lauryn sedar dia menyaksikan keajaiban. Dia melahirkan Maison dalam keadaan pramatang setelah seorang lelaki bersenjata mencerobohi rumahnya dan menembaknya sebanyak 3 kali. Dengan berat hanya 0.45kg, Maison tinggal di bilik rawatan rapi selama 158 hari dan tidak dijangka dapat hidup, apalagi dapat mendengar.

Kisah yang mengharukan itu mengingatkan saya tentang Tuhan yang mendengarkan kita. Raja Salomo berdoa dengan sungguh-sungguh agar didengar oleh Tuhan, terutama pada masa-masa yang sukar. Ketika tidak ada hujan (1 Raja-Raja 8:35), ketika kebuluran atau wabak, bencana atau penyakit (ayat 37), peperangan (ayat 44), dan bahkan ketika umat berdosa, “dengarkanlah doa mereka. Engkau yang di syurga, dengarkanlah mereka,” Salomo berdoa, “dan berilah mereka kemenangan” (ayat 45).

Dalam kebaikan-Nya, Tuhan membalas dengan janji yang mendorong hati kita. “Tetapi jika mereka berdoa kepada-Ku lalu bertaubat dan berhenti melakukan perbuatan jahat, maka dari syurga Aku akan mendengarkan mereka, dan mengampunkan dosa mereka, serta menjadikan negeri mereka makmur semula” (2 Tawarikh 7:14). Syurga mungkin kelihatan jauh, tetapi Yesus menyertai mereka yang percaya kepada-Nya. Tuhan mendengar doa kita dan Dia menjawabnya.