Month: Februari 2022

Memilih untuk Bersyukur

Penulis Marilyn McEntyre, berkongsi kisah seorang rakan yang mengajarnya bahawa “pujian dan kesyukuran ialah kata lawan bagi iri hati.” Meskipun rakannya itu kurang upaya dan menghidapi penyakit kronik yang membatasi kemampuannya untuk mengembangkan bakat seperti yang diharapkannya, dia mampu memperlihatkan sukacita dan bergembira dengan orang lain melalui caranya tersendiri. Hal ini menjadikan setiap pertemuannya dengan orang lain penuh dengan kesyukuran sebelum dia meninggal dunia.

Sukacita Berita Baik 

Suatu petang pada tahun 1964, gempa bumi dengan magnitud 9.2 telah melanda Alaska selama lebih daripada 4 minit. Di Anchorage, seluruh blok bangunan bandar raya dimusnahkan, hanya tinggal kawah besar dan reruntuhan. Pada malam yang gelap dan menakutkan, wartawan berita Genie Chance berdiri dengan memegang mikrofonnya, menyampaikan mesej kepada orang-orang yang berada dalam kecemasan sambil duduk di sisi radio mereka: seorang suami yang bekerja di hutan mendapat berita bahawa isterinya masih hidup; beberapa keluarga yang tidak keruan kini tahu anak lelaki mereka yang dalam perjalanan pulang dari perkhemahan pengakap dalam keadaan selamat; sepasang suami dan isteri mendengar bahawa anak-anak mereka telah dijumpai. Satu demi satu berita baik kedengaran melalui radio, sukacita besar wujud di tengah-tengah kehancuran.

Menjadi Anggota Keluarga

Downton Abbey ialah sebuah drama televisyen British yang popular tentang keluarga Crawley. Ia merupakan cerita rekaan yang mengisahkan struktur sosial yang berubah pada awal 1900-an di England. Salah satu watak utamanya, Tom Branson, pada mulanya bekerja sebagai pemandu keluarga Crawley sebelum mengejutkan semua orang dengan mengahwini anak perempuan bongsu Crawley. Setelah beberapa waktu selepas dihalau oleh keluarga Crawley, pasangan itu kembali ke Downton Abbey, Tom pun menjadi anggota keluarga tersebut. Dia mendapat akses hak dan keistimewaan yang tidak diperolehnya ketika dia masih berstatus sebagai pekerja.

Kasih Sejati

Baca selanjutnya

Paulus telah mengajar kita tentang kasih sejati yang berasal daripada Tuhan (1 Korintus 13).

Apa Itu Kasih Sejati?

Di dunia ini, kasih mempunyai maksud yang berlainan bagi orang yang berbeza. Jadi, bagaimana anda tahu itu kasih sejati? Penulis Bill Crowder mengkaji 1 Korintus 13:4-8 dan mendapati bahawa hati Kristus memberikan gambaran yang agung tentang kasih sejati. Temukan kasih yang sabar menanggung segala sesuatu apabila anda membuka hati anda untuk menerima kasih Tuhan yang tidak berkesudahan.

Kasih Sejati

Kasih Sejati

Sementara ini ada tiga perkara yang harus tetap dilakukan: percaya, berharap, dan mengasihi orang lain. Tetapi yang paling penting daripada ketiga-tiganya adalah mengasihi orang lain. (1 Korintus 13:13)

Semua orang sedang mencari kasih. Apakah rupa kasih sejati? Bagaimanakah kita akan tahu bahawa kita sudah menemukan kasih ini? Ada yang berfikir bahawa memiliki kasih adalah suatu perasaan yang…