Jambatan Brooklyn dianggap sebagai “keajaiban dunia yang kelapan” ketika ia siap dibina pada tahun 1883. Jambatan ini hanya ada satu wayar besi halus yang mengikat satu hujung dengan hujung yang lain supaya binaan tersebut dapat dibina. Wayar-wayar tambahan ditambahkan kepada wayar utama sehingga menjadi sebuah kabel besar, bersama-sama dengan tiga kabel lain yang dipintal bersama. Setelah selesai, setiap kabel—yang terdiri lebih daripada 5000 wayar yang disadur zink—membantu menyokong jambatan gantung yang paling panjang pada ketika itu. Sesuatu yang kecil telah bertukar menjadi sebuah bahagian yang amat besar pada Jambatan Brooklyn.”

Kehidupan Yesus bermula dengan cara yang amat sederhana—seorang bayi telah lahir dan diletakkan dalam sebuah palung di sebuah kota yang kecil (Lukas 2:7). Nabi Mikha menubuatkan kelahiran-Nya yang amat sederhana dengan menulis, “Tetapi engkau, wahai Betlehem Efrata, yang teramat kecil untuk berada di antara kaum-kaum Yehuda, daripada kamu akan muncul bagi-Ku, seorang yang akan menjadi pemerintah di Israel” (Mikha 5:2; lihat juga Matius 2:6). Inilah permulaan yang kecil, tetapi penguasa dan gembala akan melihat kemasyhuran dan misi-Nya tersebar “sampai ke hujung bumi” (Mikha 5:4).

Yesus lahir di sebuah tempat yang sangat sederhana, dan hidup-Nya di bumi berakhir ketika Dia “merendahkan diri-Nya” dan mati sebagai seorang penjenayah di atas “salib” (Filipi 2:8). Tetapi pengorbanan-Nya yang sangat besar telah menjambatani jurang antara kita dengan Tuhan—memberikan keselamatan untuk semua orang yang percaya. Pada ketika ini, semoga anda menerima pemberian Tuhan yang besar dalam Yesus dengan iman. Jika anda sudah percaya kepada Yesus, semoga anda dengan rendah hati memuji-Nya semula untuk semua yang telah dilakukan-Nya bagi anda.