Month: Mei 2023

Dukacita dan Sukacita

Keluarga Angela diselubungi kepiluan kerana mengalami tiga kematian dalam masa empat minggu. Selepas menerima berita tentang kematian mengejut anak saudara lelaki mereka, Angela dan kedua-dua adik perempuannya berkumpul di meja dapur selama tiga hari, hanya keluar untuk membeli bekas menyimpan abu mayat, membeli makanan dan menghadiri pengebumian. Dalam keadaan berduka , mereka dihiburkan dengan berita gembira adik perempuan bongsu mereka yang bakal menimang cahaya mata. Mereka melihat gambar-gambar ultrabunyi bayi dengan penuh sukacita.

Tuhan yang Memulihkan

Pada 4 November 1966, banjir yang teruk telah melanda Florence di Itali, dan menghanyutkan hasil karya seni terkenal Giorgio Vasari, The Last Supper (Perjamuan Malam Terakhir) di sebuah kolam yang dipenuhi lumpur, air dan minyak bakar selama lebih dua belas jam. Oleh sebab catnya telah menjadi lembik dan bingkai kayunya rosak teruk, ramai percaya bahawa karya tersebut tidak boleh diperbaiki lagi. Walau bagaimanapun, selepas usaha pemuliharaan yang teliti selama lima puluh tahun, para pakar dan sukarelawan telah berjaya mengatasi rintangan yang amat sangat tersebut dan memperbaiki lukisan yang berharga itu.

Berpegang pada Harapan

“Saya tahu ayah akan pulang ke rumah kerana dia menghantar bunga kepada saya.” Itulah kata-kata adik perempuan saya yang berumur tujuh tahun kepada ibu kami ketika ayah kami hilang dalam pertempuran pada waktu peperangan. Sebelum ayah pergi melakukan misinya, dia menempah bunga untuk hari jadi adik saya, dan bunga itu tiba semasa ketiadaannya. Tetapi dia betul: Ayah memang pulang ke rumah selepas tempoh pertempuran yang menyeksakan. Selepas beberapa dekad kemudian, adik saya masih menyimpan pasu bunga hari jadinya untuk memperingatkan dirinya agar selalu berpegang pada harapan.

Pekerjaan Roh Kudus

Dalam satu perbincangan tentang sebuah buku mengenai Roh Kudus, karya penulisan seorang ahli teologi Jerman yang bernama Jürgen Moltmann, seorang penemu ramah bertanya kepada penulis yang berumur 94 tahun ini: Bagaimanakah anda mengaktifkan Roh Kudus? Bolehkah dengan mengambil pil? Adakah syarikat-syarikat farmasi akan menghantar Roh Kudus?” Moltmann mengangkatkan keningnya yang lebat. Dia menggelengkan kepalanya, tersenyum dan menjawab dalam loghat bahasa Inggerisnya. “Apa yang boleh saya lakukan? Jangan buat apa-apa. Tunggulah Roh Kudus, dan Roh Kudus akan datang.”