Month: November 2023

Mempercayai Tuhan

Saya memerlukan dua jenis ubat-ubatan dengan segera. Satu untuk alahan ibu saya dan satu lagi untuk ekzema anak saudara saya. Keadaan mereka semakin teruk, tetapi malangnya ubat-ubatan itu tidak boleh lagi didapati a di farmasi. Dengan terdesak dan tidak berdaya, saya berdoa berulang kali, Tuhan, tolonglah mereka.

Hanya Bisikan

Tembok bisikan di Stesen Grand Central di Bandaraya New York merupakan oasis akustik dari hiruk-pikuk kawasan itu. Tempat yang unik ini membolehkan orang ramai menyampaikan mesej senyap daripada jarak sejauh 9 meter. Apabila seseorang berdiri di dasar gerbang granit dan bercakap dengan lembut ke dinding itu, gelombang bunyi akan bergerak ke atas melalui lekukan batu dan sampai kepada pendengar di sebelah.

Kemahiran Belas Kasihan

“Duri telah menusuk kaki kamu—itulah sebabnya kadang-kadang kamu menangis pada waktu malam,” tulis seorang salih, Katarina dari Siena (Catherine of Sienna) pada abad keempat belas. Dia meneruskan, “Ada orang-orang di dunia ini yang boleh mengeluarkannya. Mereka memperoleh kemahiran ini daripada [Tuhan].” Katarina menumpukan hidupnya untuk memupuk “kemahiran” itu dan dia masih diingati hingga hari ini kerana sikap empati dan belas kasihannya yang mendalam terhadap orang yang mengalami kesakitan.

Melayani demi Tuhan

Apabila ratu England, iaitu Ratu Elizabeth meninggal dunia pada bulan September 2022, beribu-ribu askar dikerahkan untuk berarak dalam acara perarakan pengebumian. Peranan setiap mereka hampir tidak kelihatan dalam kumpulan besar, tetapi ramai askar menganggap tugas ini sebagai penghormatan terbesar. Seorang askar berkata inilah “peluang untuk melakukan tugas terakhir kami untuk Baginda.” Baginya, bukan apa yang telah dilakukannya, tetapi untuk siapa yang menjadikan tugas itu penting.