Jadual Pastor Damian termasuklah melawat dua orang pesakit yang sedang nazak di hospital, dan mereka telah memilih haluan hidup yang berbeza. Pesakit pertama adalah seorang wanita yang disayangi oleh keluarganya. Perkhidmatannya yang tidak mementingkan diri terhadap orang awam telah menarik hati ramai orang. Ramai orang yang percaya kepada Yesus telah berkumpul di sekelilingnya, mereka menyembah Tuhan, berdoa dan harapan telah memenuhi ruang biliknya. Pesakit kedua yang juga nazak ialah seorang saudara dari gereja Pastor Damian. Kedegilan hatinya telah mengakibatkan kehidupan yang sukar, dan keluarganya hidup dalam keadaan kucar-kacir ekoran daripada segala keputusan buruk dan salah lakunya. Perbezaan dalam kedua-dua keadaan ini mencerminkan perbezaan dalam gaya hidup masing-masing.

Orang yang gagal untuk mempertimbangkan hala tuju kehidupan sering mendapati mereka terperangkap dalam keadaan yang tidak menyenangkan, tidak diingini dan kesepian. Amsal 14:12 menyatakan, “Ada jalan yang dianggap orang lurus, tetapi akhirnya menuju maut.” Muda atau tua, sakit atau sihat, kaya atau miskin—masih belum terlambat bagi kita untuk memikirkan semula haluan hidup kita. Ke manakah haluan tersebut akan membawa kita? Adakah keputusan ini memuliakan Tuhan? Adakah ia membantu atau menyusahkan orang lain? Adakah ini jalan terbaik bagi seseorang yang percaya kepada Yesus?

Pilihan kita adalah penting. Tuhan akan menolong kita membuat pilihan yang terbaik apabila kita kembali kepada-Nya melalui Anak-Nya Yesus, yang berkata, “Marilah ke sisi-Ku … Aku akan memberimu kelegaan” (Matius 11:28).