Month: Januari 2016

Dia Datang Untuk Anda

Dalam dua novelnya The Trial dan The Castle, Franz Kafka (1883-1924) menggambarkan kehidupan telah memaksa manusia kehilangan kemanusiaan, sehingga mengubah ramai sekali orang menjadi wajah-wajah kosong yang tiada identiti atau nilai. Kafka berkata, “Kehidupan ini bagaikan tali pengangkut, anda akan terus maju, namun tiada sesiapa yang tahu ke mana. Anda hanya merupakan sesuatu objek, benda, bukannya makhluk yang hidup.”

Apabila Menyebut Nama-Nya

Apabila penyanyi solo itu mula menyanyi semasa kebaktian Ahad, jemaah memberinya sepenuh perhatian. Dengan suara bariton yang lunak, penyanyi itu menyampaikan lagu lama gubahan Gordon Jensen dengan perkataan yang menyentuh jiwa. Tajuk lagu itu menampilkan satu kebenaran yang kita lebih dapat menghayati secara mendalam apabila kita melanjut usia: “Dia Ada Di Sini, Semasa Kita Menyebut Nama-Nya.”

Zoo Bapa

June Williams hanya berusia 4 tahun apabila bapanya membeli 7 ekar tanah untuk membina sebuah zoo tanpa penghadang atau sangkar. Semasa membesar dia mengingati usaha bapanya yang kreatif untuk membantu haiwan liar berasa bebas walaupun dalam kurungan. Hari ini Zoo Chester merupakan salah satu tarikan hidupan liar yang paling popular di England. Sebagai tempat tinggal untuk 11,000 haiwan di 110 ekar tanah, zoo ini mencerminkan bapanya mengambil berat tentang pendidikan, pemuliharaan dan kebajikan haiwan.

Sebelum Menelefon

Sebagai seorang ibu kepada anak-anak yang masih kecil, kadang-kadang saya mudah menjadi panik. Reaksi pertama saya adalah menelefon ibu saya dan bertanya apa yang perlu dilakukan tentang alahan anak lelaki saya atau anak perempuan saya yang berbatuk secara tiba-tiba.

Apakah Benda Ini?

Ibu saya mengajar sekolah minggu selama beberapa dekad. Suatu minggu dia ingin menjelaskan bagaimana Tuhan membekalkan makanan kepada orang Israel di padang gurun. Untuk menghidupkan cerita itu, dia mencipta sesuatu untuk mewakili “manna” untuk kanak-kanak di kelasnya. Dia memotong roti dalam kepingan kecil dan meletakkan madu di atasnya. Resipinya telah diilhamkan melalui keterangan Alkitab tentang manna yang mengatakan “rasanya seperti biskut yang dibuat dengan madu” (Keluaran 16:31).

Apabila Soalan Tidak Terjawab

Pada 31 Oktober, 2014 sebuah pesawat angkasa eksperimen meletup dan terhempas ke Gurun Mojave semasa penerbangan ujian. Pembantu juruterbang terbunuh manakala juruterbangnya terselamat dengan ajaib. Para penyiasat dengan segera mengesan apa yang telah berlaku, tetapi mereka tidak tahu sebabnya. Tajuk artikel akhbar tentang nahas itu bermula dengan perkataan “Soalan-soalan masih tidak terjawab.”

Perkataan Cuai

Anak perempuan saya mempunyai banyak masalah kesihatan baru-baru ini, dan suaminya sangat prihatin dan memberikan sokongan kepada dia. “Anda betul-betul mempunyai khazanah yang berharga!” kata saya.

Memuliakan Tuhan

Kebaktian gereja masih sedang berlangsung, dan kami mempunyai beberapa pengunjung pada pagi itu. Pengkhutbah hanya separuh jalan dalam khutbahnya apabila saya melihat salah seorang pelawat kami mula meninggalkan gereja. Kerana saya ingin tahu dan mengambil berat tentang orang itu, maka saya keluar untuk bercakap dengan dia.