Saya mengamati air dengan penuh perhatian, berjaga-jaga jika ada sebarang tanda bahaya. Semasa syif saya sebagai penyelamat selama enam jam, saya memerhatikan dari tepi kolam untuk memastikan keselamatan orang yang berenang. Jika saya meninggalkan tempat itu, atau saya tidak menumpukan perhatian, ini boleh membawa akibat yang serius bagi orang di kolam renang itu. Jika seseorang perenang lemas akibat kecederaan atau tidak mahir berenang, inilah tanggungjawab saya untuk menarik dia keluar dari air dan membawa dia ke dek kolam renang dengan selamat.

Selepas mengalami pertolongan Tuhan dalam peperangan melawan orang Filistin (2 Samuel 22:15-22), Daud mengibaratkan dia ditarik keluar dari “limpahan air” (22:17). Kehidupan Daud—dan orangnya— berada dalam bahaya yang serius ketika melarikan diri daripada musuh-musuhnya. Tuhan mengangkat Daud ketika dia lemas dalam bencana. Pengawal pantai dibayar untuk memastikan keselamatan perenang, sedangkan Tuhan menyelamatkan Daud kerana Dia berkenan kepadanya (ayat 20). Hati saya bersorak kegembiraan apabila saya sedar bahawa Tuhan tidak mengawasi dan melindungi saya kerana Dia wajib melakukannya, tetapi kerana Dia mahu.

Apabila kita berasa tertekan oleh masalah kehidupan, kita boleh bertenang dengan mengetahui bahawa Tuhan, Penyelamat kita, melihat pergelutan kita dan, kerana kasih-Nya, Dia menjaga dan melindungi kita.